Är oerhört less på att mäta klinga -> anhåll på min sladdbundna cirkelsåg, har tillverkat egna skenor också, enorm skillnad. Men ibland vill det sig illa och sladden biter tag någonstans och cirkelsågen dras ut och vips så har man pajjat materialet.

Dock känner att jag inte finesserna som erbjuds av sänksågen. Kapar & klyver 98% skivmaterial för att kunna hantera på bordssågen i ett senare skede. Nu har ju dessutom 18v versionen blivit kompis med FSN så då tänkte jag slå till för att slippa sladdeländet när jag väl använder den.

Men jag undrar lite om längderna på skenorna. Vad skulle ni rekommendera? Går det att klyva en plywood med 1600 + 800, eller måste man ha utstick för att det ska fungera?

Känns svårt att hantera en 1600 skena om jag t ex ska kapa en 40cm limfog t ex (har väldigt liten bordssåg, svårt att balansera långa ämnen) därför tänkte jag att kombon 1600+800 skulle vara härlig..
 
Du behöver mer än 1600+800 för att kapa en plywood-skiva, det behövs ungefär 1-2dm på var sida för att funka perfekt. Du skulle ju kunna köpa två 1600 och dela den ena till en 1000mm och en 600mm. Den korta skenan kan sedan bygga någon form av anhåll under för rätvinkliga snitt eller klura ut någon form av vinklingsbart anhåll a la Festools nya skena...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mycket bra idé badtastex! Tack!
 
Gillar förövrigt att sågen kostar £133.29 och 2st 1600 skenor £132.46 på Axminster. Gäller att tjäna in pengarna nånstans ;)
 
badtastex skrev:
...eller klura ut någon form av vinklingsbart anhåll a la Festools nya skena...
Nu vet jag inte hur festools ser ut men annars är det väl det som FSN WAN är till för?
 
Det får bli badtastex variant. Väldigt smart att sätta något slags rätvinkligt anhåll under den kortaste biten för snabba, exakta kapningar. Känns lite som att jag får en bonus-pryl om jag gör så :)

Det är bara aluminuim väl, så att jag kan kapa dem med vanlig kap & gersåg?
 
Japp, det är alu så det ska gå bra :).
 
mexitegel skrev:
Nu vet jag inte hur festools ser ut men annars är det väl det som FSN WAN är till för?
Det var HKT 55 skenan jag tänkte på, där sitter det två stopp under skenan som man kan ställa för olika vinklar. Med tanke på att T-tracken är lite mindre på FSN så är det nog bättre att kopiera FSN WAN, ganska enkelt att sätta dit en lagom lång aluminiumskrna under. Sedan kan man ju göra egna märkningar för olika vinklar på sidan...
 
Jag tänkte satsa på att skaffa så man har en 1600-skena, en 1100-skena och en 800-rasterskena (FSN RA 32 800).
 
mexitegel skrev:
Nu vet jag inte hur festools ser ut men annars är det väl det som FSN WAN är till för?
FSN WAN FTW (y) (y) (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
WTF??? ;)

//Ronnie
 
Tbf??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.