Maken och jag är inte överens om hur vårt nya kök ska se ut. Vi har ett förslag var och behöver era synpunkter. Vilket föredrar ni?

Har ni andra förslag tas de tacksamt emot  :)

Spis, fläkt, diskmaskin och vask ska tyvärr inte flyttas. Det begränsar möjligheterna en del. På de två andra väggarna som inte syns finns det fönster och dörrar som gör att vi inte vill ha köksskåp där.
 
Prova att lägga upp bliderna en gång till!
 
Makens förslag :(
 
  • kk1_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag :)
 
  • kk2_005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstret i ditt förslag; finns det i verkligheten eller skulle det skapas? Eller skulle det sättas igen i makens förslag? Förutsättningar som tex var fönster och dörrar finns är ju rätt viktiga att veta när man planerar kök! ;)

/Elin
 
Håller med föregående talare, är fönstret fakta eller önskan? Det hade påverkat min lösning.
 
Fönstret är en önskan.

Grannen har satt in ett och det blev enligt min mening kanon.

Det fönster jag ritat in är likadant som övriga fönster i huset. Den vägg som jag vill ha fönstret på är gavelvägg som vi inte har något enda fönster på och den väggen vetter mot en stor ekbacke. Jag tycker det är jättesynd att jag inte kan se den. Alla andra fönster i huset är mot grannhus och mot vägen.

Vad är det för mening att bo granne med en fin ekbacke om jag inte kan njuta av den?
 
Jag tycker att det verkar vara lagom med bänkyta bredvid vask och spis.


Ett plus för din ritning är att det kan vara trevligt med ett fönster vid vasken.

Ett plus för makens är att han har med en avställningsyta vid kyl/frys.

I övrigt är de ju ganska lika.


Anders
 
vad är det för mått på köket, eller ännu bättre, bifoga din IKEA-fil, så kan vi ju modifiera och klistra in... Jag tycker det finns postiva saker med båda, men ditt fönster verkar ju väldigt trevligt, att titta på ekbackar kan man ju inte få nog av. Samtidigt blir det lite plottrigt med dina tre överskåp tycker jag, man kanske kan kombinera idéerna lite.
 
Jag håller absolut på makens förslag.

Motivering:
Fönstret ser malplacerat ut, det ser väldigt utkastat ut med skåp här och där. Ingen avställningsyta vid kylen skulle göra mig galen....tycker det är väldigt opraktiskt när kyl och frys är inbyggda mellan skåp.

Din make hade trivts i vårt kök, det påminner en del om hans förslag. :D
 
Tillägg: Jag hade bytt ut skåpen till höger om kylen mot stora djupa lådor.
Har inga bänkskåp i huset och det är nog det bästa vi gjort.....valt bort de dumma skåpen som man får ligga på knä och rota för att hitta det som står längst bak.
 
yens - jag har ingen aning om hur jag bifogar ikea-filen. Hur gör jag?

snigel - jag håller med om att skåpen ser lite malplacerade ut över diskbänken. Jag vill gärna ha ett fönster där men får inte riktigt till det. När det gäller avställningsyta vid kyl och frys har vi ett stort matbord precis framför. Det gör att vi egentligen inte behöver avställningsytan bredvid kylen. Maken har ritat så bara för att han tycker det ser trevligare ut, inte av praktiska skäl.
 
Snigel skrev:
Fönstret ser malplacerat ut
Jag tycker att det snarare är överskåpen som blir lite hattiga. Ett fönster vore säkert fint, men inte tillsammans med tre skåp så där ett och ett.

Man kanske kan ha fönstret lite åt höger så att man får plats med åtminstone två skåp i bredd ovan vasken. Där skvätter man ändå så mycket...

Sen håller jag fullständigt med Snigel om att utdragslådor är det bästa som har hänt sedan tvättmaskinen uppfanns.

/Elin
 
Hemmakatten
Ett tredje förslag (lite från er bådas förslag)är att inte ha några överskåp alls vid spisväggen utan bara fläkten. Ett fönster kommer då verkligen att bli bra. Om man vill kan man möjligen sätta upp ett öppet hyllplan på väggen bredvid fönstret.

Vid väggen med kyl o frys skulle jag ta makens förslag med ett underskåp med bänkskiva på. Överskåpet skulle jag däremot ta bort då den som kommer in i köket genom dörren bredvid blir skymd av överskåpet. Om ni tycker att det är för mycket med en 80 cm bred skiva så kan man tänkas gå ner till 60cm. Denna yta är bra att ha små maskiner på, tex kaffebryggare. Hela köket blir nu mycket ljusare och öppet.

Nu tycker du kanske att det blir för lite skåputrymme i köket? Men tänk efter, hur mycket behövs det EGENTLIGEN. Alla har vi nog en hel del hyllvärmare som säkert kan kastas bort.

Min egen erfarenhet är att man klarar sig med betydligt mindre skåp än man tror. I vårt förra hus hade vi ett stort kök med många skåp. I de tillfälliga bostäder vi bott i under 2½ års tid hade vi ett trångt genomgångskök, ett 2meter långt kök i en sommarstuga samt ett husvagnskök på 1 m. Har efter denna tid då nästan alla köksprylar varit nedpackade insett att mindre än hälften av dessa kommer att packas upp i nya köket (som kommer i veckan:)) Vi lagar mycket mat, syltar, saftar, gör korv, bakar bröd mm. Vårt nya kök blir inte så stort - men välplanerat! Framför allt bänkskivor på totalt 5 meter. Överskåpblir det bara på en del, 2,4 m och dessutom lådor i stället för skåp i underskåpen som Snigel och Elin skrivit om.
 
Min personliga åsikt är att man behöver ganska mycket skåp, om inte annat för att slippa stapla så mycket i de skåp man har. Vi satte in fler skåp än vad som fanns från början i vårt nya kök eftersom vi ville slippa ha 5 skålar i en enda stapel. Vi har det så lyxigt att alla grytor t ex sstår en och en med locket på i en stor låda, ingen tallrik behöver samsas med andra tallrikar som inte är av samma märke och storlek....osv.

Men jag är kanske lite traditionell....(gillar inte trenden med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum heller). När man har diskmaskin står man ju inte så ofta vid diskhon, därför känns ett fönster överflödigt där.

Jag håller dock med föregående talare om att ta bort väggskåpen runt fönstret om ni nu bestämmer er för att ha fönster. Jag hade dessutom satt in ett runt fönster eller kanske ett liggande (alltså att bredden är betydligt större än höjden).

Öppna hyllor i köket är jag allergisk mot....usch vad fettigt och dammigt det blir, speciellt så nära spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.