vilket alternativ passar bäst

  • 1

  • 2

  • 3

Logga in och rösta för att se resultatet.
Vi är snart färdiga och redo att slutföra vårt köp, men vi har fastnat på en viktig fråga: placeringen av hällen.

Vi har ritat och kommit fram till tre olika alternativ som alla har sina fördelar och nackdelar, men vi är osäkra på vilket som kommer att fungera bäst för oss i praktiken.

Vi skulle verkligen uppskatta er vägledning och era åsikter kring vilken placering som är mest praktisk. Vi vill att köket ska vara funktionellt.
 
  • 3D-rendering av ett modernt kök med L-formad layout, köksbänk med inbyggd häll och diskho, samt höga skåp och ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök med diskmaskin, häll och skåp, sökandes vägledning för den bästa och mest praktiska placeringen av köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-design av kök med gråa skåp, diskho och häll placerad mitt på bänkskivan. Kyl och ugn i högra hörnet. Diskutera placeringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1 känns lite farlig, enkelt att råka stöta till handtaget på en stekpanna när man går förbi i dörröppningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Alternativ 1 känns lite farlig, enkelt att råka stöta till handtaget på en stekpanna när man går förbi i dörröppningen.
Ja slarvar man så finns den risken absolut
 
Om ni ska ha keramisk bänkskiva kommer inte alternativ 1 funka, vet ej om det samma gäller för stenkimposit, det måste vara minst 10cm från utskärningen av hålet för hällen till kanten. Vi fick göra som ditt alternativ 3 och sätta ett 20cm skåp efter skåpen med häll.
 
Alternativ 2 hade jag valt, då har du gott om yta på bägge sidor av hällen för avlastning, alternativ 1 för nära kanten och alternativ 3 mindre estetiskt fint är min åsikt.
 
B Byggarmike skrev:
Ja slarvar man så finns den risken absolut
Det rislerar även att stänka t.ex. stekfett. Så det alternativet går direkt bort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har ni kolfilterfläkt i skåpet eller ska ni ha häll med inbyggd fläkt? I vårt fall va det hålet till skorsten som var avgjorde vart vi kunde ha hällen. Annars hade jag satt den på öppna bänken till höger i bilden.
 
Alternativ 2. Förutom avställningsyta både till höger och vänster är det kortast väg till vasken för att slå ut kokvatten.
 
T TypRätt skrev:
Har ni kolfilterfläkt i skåpet eller ska ni ha häll med inbyggd fläkt? I vårt fall va det hålet till skorsten som var avgjorde vart vi kunde ha hällen. Annars hade jag satt den på öppna bänken till höger i bilden.
Nja, grundregel är att inte lyfta varm vätska över golvyta till andra sidan..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om ni ska ha keramisk bänkskiva kommer inte alternativ 1 funka, vet ej om det samma gäller för stenkimposit, det måste vara minst 10cm från utskärningen av hålet för hällen till kanten. Vi fick göra som ditt alternativ 3 och sätta ett 20cm skåp efter skåpen med häll.
Vi tänker en kvartskomposit till det här köket
 
A AndersS skrev:
Nja, grundregel är att inte lyfta varm vätska över golvyta till andra sidan..
Sure det är lite längre över golvet än vad vi har här men mängden vätska jag värmer för att sedan hälla ut är begränsad till pasta och jag brukar inte ladda det upp till kanten så det har jag aldrig känt att det är ett problem. De som talar emot den platsen är att det är begränsat med förvaring där. Jag vill gärna kunna ha allt som hör till ugnen under/kring den och det samma med spisen. Dvs även torrvaror och konserver som krossade tomater mm. Annars är nog det viktigaste för mig att glas, tallrikar mm hamnar i direkt anslutning till diskmaskinen så tömning går så smidigt som möjligt.
 
H Herr.J skrev:
Alternativ 2 hade jag valt, då har du gott om yta på bägge sidor av hällen för avlastning, alternativ 1 för nära kanten och alternativ 3 mindre estetiskt fint är min åsikt.
Tack för din åsikt, alla alternativ har ju sina för och nackdelar.. jag håller med dig om att alternativ tre är minst symmetrisk för ögat tyvärr
 
BirgitS
I alternativ 2 tycker jag att det är för kort avstånd mellan diskhon och hällen, jag vill kunna samla allt som behövs till matlagningen där, ingredienser, skärbräda, skålar etc. Om man är två i köket kommer en person som står framför hällen att blockera bänkskivan och bänkskåpen till höger om hon, vilket gör att man lätt kan irritera sig på varandra och på köket. Därför blir mitt val alternativ 3. Det är viktigare att det fungerar att laga mat smidigt än att det ser snyggare ut på en ritning, på plats i det färdiga köket blir det så mycket annat (t.ex. grejer på bänkskivorna) som stör symmetrier etc. så att det inte alls upplevs på samma sätt. Dessutom ser man inte köket från mer än 2 m höjd som på ritningarna.
 
T TypRätt skrev:
Har ni kolfilterfläkt i skåpet eller ska ni ha häll med inbyggd fläkt? I vårt fall va det hålet till skorsten som var avgjorde vart vi kunde ha hällen. Annars hade jag satt den på öppna bänken till höger i bilden.
Inbyggd fläkt i skåpet ovan hällen 🙂
 
BirgitS BirgitS skrev:
I alternativ 2 tycker jag att det är för kort avstånd mellan diskhon och hällen, jag vill kunna samla allt som behövs till matlagningen där, ingredienser, skärbräda, skålar etc. Om man är två i köket kommer en person som står framför hällen att blockera bänkskivan och bänkskåpen till höger om hon, vilket gör att man lätt kan irritera sig på varandra och på köket. Därför blir mitt val alternativ 3. Det är viktigare att det fungerar att laga mat smidigt än att det ser snyggare ut på en ritning, på plats i det färdiga köket blir det så mycket annat (t.ex. grejer på bänkskivorna) som stör symmetrier etc. så att det inte alls upplevs på samma sätt. Dessutom ser man inte köket från mer än 2 m höjd som på ritningarna.
Tack för dina åsikter 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.