IMG_2489.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi har en gissningsvis 30 år gammal Mora Ess blandare som vi har tröttnat på. (Dyrt att köpa servicekit än en gång)

I väntan på köksrenovering om något år vill jag ha en billig blandare, kanske från IKEA eller Blocket. Men vad passar att sätta på ett sådant här fäste? Lekande 3/8?

Undersidan av blandarfästet ser ut så här:

IMG_2488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Säker på att det är c/c 150? Europeisk standard...

Gammal och svensk standard är 160 mm, mät från kant till kant på rören, brukar vara lättaste sättet att mäta på
 
Hur kan det vara undersidan? Var är rören nånstans?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Hur kan det vara undersidan? Var är rören nånstans?
Ser ut som undersidan på själva blandarfästet.
 
Det finns väl excentriska rörkopplingar om du inte hittar något som passar.
 
Åsa Lund
Om du inte måste ha avstängningarna kvar tror jag du kan skruva fast blandaren direkt i de stora genomföringarna i diskbänken för ett "nimmt" montage
 
Jag hade hoppats att jag kunde behålla blandarfästet som nog mycket riktigt är cc 16 cm, inte 15 som jag trodde.

Tror ni att det är möjligt att fästa en ny blandare av annat fabrikat på det befintliga fästet?
Vilken anslutning ska man leta efter på en ny blandare i så fall?

Eller är det så att blandarfästet är en Mora-grej som är gjord just för denna blandare.
Här två bättre bilder:

blandarfäste - 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


blandarfäste ovan - 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad är det för fel på blandaren då? Jag hade ju alla gånger lagat den och smörjt in allt ordentligt med fett snarare än att montera dit nån cheapo skitblandare.
De där avstängningarna hade jag tagit bort helt om det nu inte är så att det saknas avstängningar helt i övrigt.
 
Felet är att den droppar trots att jag bytt den gröna insatsen och smort insidan av ventilhuset. Har gjort detta ett antal gånger och tröttnat på att köpa de dyra reservdelarna plus att den är gammal.

Hoppades att jag kunde behålla blandarfästet och bara köpa den övre delen – blandaren – ny.
Typ en sådan här:

Skärmavbild 2016-03-01 kl. 13.02.46.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tycker det ser ut som hela överdelen är av den modernare typen, då borde väl hela innanmätet vara bytt för det säljs väl som en sats? Den där kranen har väl haft den där genomskinliga glittriga plasthättan från början?
 
Krilleman
Stefan1972 skrev:
tycker det ser ut som hela överdelen är av den modernare typen, då borde väl hela innanmätet vara bytt för det säljs väl som en sats? Den där kranen har väl haft den där genomskinliga glittriga plasthättan från början?
Mora TEMP har saluförts i TS modell. Den "glittriga" du menar är en annan typ av Mora Variant.
 
Ja, det är den senare modellen som kom ca 1981, den med snäpphätta i plast.

Ok, jag tolkar er som att jag borde göra ett försök till med ny kolv och hylsa :)

Håller dessa saker för evigt :confused: (utom kolv och hylsa)?
 
  • Skärmavbild 2016-03-01 kl. 15.47.17 (kopia).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden i svaret innan kom med av misstag…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.