Jag hoppas någon har tid och svara och komma med lite goda råd.

Jag står och velar mellan Bosch Indego eller HQ308. Det som talar för HQ är väl att den har guidekabeln så jag kan leda den till lilla gräsmattan på framsidan. Det som talar för Boschen är att den verkar klippa rätt fint med parallellklippningen och lite bättre kapacitet på Boschen.

Vi har max 500kvm gräs kvar efter altan och garagebyggen med tillkommande asfaltering och plattläggning... så båda borde väl klara av och klippa mestadel kvällar och nätter, vi har två grabbar på 1 och 4 år som mer än gärna är överallt.

Hur skiljer sig ljudnivån mellan dessa? Boschen står det 64 och 72db på, HQ 63db, men vilken typ av ljudnivå har HQ mätt? 9db i skillnad som värst, det är ju en fördubbling 3ggr om vilket kan låta mycket!

hustomt2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Boschen klarar ytorna utan problem så det är väl mer än fråga om man prioriterar tillgång till trädgården (Bosch, snabb och effektiv klippning, minns var den har klippt och vet när den är färdig med klippningen) eller fin gräsmatta (HQ, klipper slumpmässigt, blir fint men behöver vara ute ofta). Boschen låter mer och är helt ny och ännu inte helt "färdig", många verkar få måndagsexemplar. Antingen får man den bästa roboten eller den sämsta, verkar vara svårt att veta i förväg med Indegon. Husqvarna har varit med länge och gör pålitliga maskiner utan barnsjukdomar och överraskningar, är kvalitetsmässigt det absolut bästa valet, både i känsla och driftskvalitet, men tekniskt har de tyvärr ännu inget alternativ till den tidsödande och trädgårdsockuperande slumpklippningsmetoden.

(Jag är en nöjd Indego-ägare, så läs svaret för vad det är; färgat ;) )
 
Lutar väl lite åt en Indego och att man får hålla tummarna när den ska igång :)

Är Indegon så pass högljudd att man inte vill ha den gå på nätterna? Vore ju grymt skönt och slippa vakta ungarna för klipparen...
 
Om ljudnivån är en viktig egenskap för dig så skulle jag åka till närmsta byggvaruhus, de brukar ha både Bosch och Gardena som demo. Gardenan är hårdvarumässigt är samma klippare som HQ305/308, där R70li är motsvarigheten till HQ308. Det är riktigt stor skillnad på ljudnivån mellan Garden/HQ och Bosch, men om man om man stör sig på det är individuellt. Det finns för och nackdelar med båda precis som MJ skriver. Bor du i ett bostadsområde så är HQ/Gardena är tysta nog att gå under kvällen/natten så tillgången till trädgården behöver inte bli lidande vilket val du än gör. Att köra Boschen nattetid hade inte fungerat där jag bor.
 
Lyssna själv på dem i verkligheten är det enda rådet om ljudet är viktigt. Min tycker jag inte låter för högt, men alla har vi olika krav och referensramar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.