Ska få ner en pool i trädgården och funderar på om det räcker med N1 klass. Kommer använda makadam 8-16 som dränlager.

Poolen kommer vara 4x8 djup 1,5. Så det är rätt hårt tryck, dock statiskt.
 
Klass1 duk är bara till dränering.
 
Ja och det är det den skall vara till, dränering under poolen. Frågan var mer om trycket från poolen blir för högt för duken. Utveckla gärna ditt svar.
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Mikael_L
Nu vet jag inte riktigt varför du funderar på N1.

Men om det är pris kontra tillgänglighet från t.ex. Byggmax, Jula etc så tror jag inte att du behöver nöja dig med en låg klass. En bättre markduk kostar nästan ingenting mer, och finns ofta på nästan varenda bygghandel.

Kolla denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/grund...rkduk-inte-alltid-sa-billig-som-man-tror.html


Annars kanske du är genuint intresserad av att lära dig lite om markduk. Vad för krav, och varför, man ställer.
osv.
Och det ev skälet bugar jag mig inför. Kunskap är alltid roligt. :)
 
Mikael_L
Annars står det följande på denna site
(Vilket tyder på att du kan använda N1 med gott samvete, men att N2 inte heller är något överdrivet val)


Fiberduken finns i fem olika klasser, dessa är:

N1 - Används vid dränering och filtrering av material. T ex vid källarrenovering, under trädgårdsplattor mm.
N2 - Används mot material med max stenstorlek om 100 mm. T ex vid vägbygge och grunder. Fungerar även bra mot ogräs.
N3 - Används mot material med stenstorlek om 100 mm - 200 mm. T ex vid vägbygge. Fungerar även bra mot ogräs.
N4 - Används mot material med stenstorlek om större än 200 mm. T ex vid vägbygge. Fungerar även bra mot ogräs.
N5 - Används vid mer krävande projekt.


Användningsområden

Separation - vattengenomsläpplig barriär mellan olika material för att bibehålla markens bärighet
Filtrering - leda bort överskottsvatten för att behålla skjuvfastheten och därmed markens bärighet
Erosionsskydd - förhindra underminering av flodbanker och kustlinje
Armering -förstärkning av t.ex. branta slänter


Material

Polypropen (PP) eller polyester (PET)

Uppfyller följande normer

NorGeoSpec Profil 1-5

Beroende på tillverkningssätt talar man om två typer av geotextilier;

Icke-vävd geotextil - består av slumpmässigt orienterade fibrer som bundits samman på mekanisk, termisk eller kemisk väg. Nålfiltad geotextil är en typ av icke-vävd geotextil.

Vävd geotextil - består av trådar, band eller liknande som vävts samman i räta vinklar.

Funktioner

Separation - Genom att använda en geotextil som barriär hindras lösare eller finare material från att blandas med över- eller underliggande lager. På så vis sätts inte de separerade lagren igen, vattengenomsläppligheten försämras inte och ytlagrets bärighet bibehålls.

Beroende på vilket fyllnadsmaterial som skall användas indelas geotextilier för separation i fem profiler /klasser.

Med en geotextil som barriär kan man:

- utföra fyllnadsarbeten med material som har bättre hållfasthet på lösare jord
- ha öppnare material i undergrunden och få bättre dränering
- minimera schaktningsarbete och materialåtgång



Filtrering - Med en geotextil som filter kan filtrering och dränering behandlas som två separata funktioner som kombineras för att leda bort överskottsvatten. Filtreringen placeras mellan jord och dränering och väljs utifrån den genomsläpplighet som önskas.

Dräneringen väljs efter förmåga att transportera vatten.

Med en geotextil som filter får man:

- specificerade filteregenskaper
- billigare dräneringsmaterial
- en enklare installation då mindre mängder sten och grus går åt.


Dränering - En geotextil ingår ofta som en komponent i dränering och läggs då ofta runt dräneringsrör för att förhindra att rören slammar igen.

Erosionsskydd - En geotextil kan skydda jord som utsätts för erosion av vatten. Kraftigare erosionsskydd i form av stora stenblock eller liknande kan placeras direkt på geotextilen i stället för att banken byggs upp i flera lager.

Med en geotextil som erosionsskydd slipper man

- arbetskrävande stenmassor
- problem med bankens lutning eftersom geotextil fungerar bra även i branter
- expertövervakning - konstruktionen är enkel
- arbeta med mindre stycken då geotextilen kan prefabriceras i stora enheter


Armering - För att förhindra att marken deformeras och kollapsar kan en geotextil användas som förstärkning.

Geotextilen tar upp skjuvspänningar i marken, förhindrar att de sprids uppåt genom jordlagren och stabiliserar på så sätt konstruktionen.

Med en geotextil som armering får man:

- en konstruktion som är miljövänlig
- möjlighet att välja bland en mängd olika lösningar
- lägre anläggningskostnader
- enkel hantering och smidig transport
- inga korrosionsproblem
 
Mikael_L. Nu pratar vi svar. Bra där.

Anledningen till att jag undrade var pga att jag endast hittat rullar med många meter på (läs 160m) i bredden 4m eller bredare. Då blir det dyrt och man kan spara en krona eller två mellan kvaliteterna. Detta var dock innan jag såg hemsidan du länkade till.

Då jag inte behöver så mycket duk så har jag dragit i entrprenadfolk om att få några meter. Om jag då blir erbjuden att få låt säga N1 vill jag veta om den duger eller om den kommer gå sönder av trycket.

Sen är det aldrig fel med kunskap, jag är lite som Katten med hatten som vet det mesta om ditten och datten.

Får se vad de blir men lutar åt N2
 
Mikael_L skrev:
Nu vet jag inte riktigt varför du funderar på N1.

Men om det är pris kontra tillgänglighet från t.ex. Byggmax, Jula etc så tror jag inte att du behöver nöja dig med en låg klass. En bättre markduk kostar nästan ingenting mer, och finns ofta på nästan varenda bygghandel.

Kolla denna tråd:
[länk]


Annars kanske du är genuint intresserad av att lära dig lite om markduk. Vad för krav, och varför, man ställer.
osv.
Och det ev skälet bugar jag mig inför. Kunskap är alltid roligt. :)
Att man kan köpa markduk till lägre pris per kvm fattar jag också, speciellt om man inte har några problem med att köpa 2 kvadratkilometer i en rulle man måste ha lyftkran för att flytta på..... Markduk är dyrt var man än köper den......
 
K
Jag vet inte vad ni tycker är dyrt, men Optimera har riktig N2 duk i 50m2 (2,5x20 m) rullar för runt 600 kr det blir lite över 12 kr/m2
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Att man kan köpa markduk till lägre pris per kvm fattar jag också, speciellt om man inte har några problem med att köpa 2 kvadratkilometer i en rulle man måste ha lyftkran för att flytta på..... Markduk är dyrt var man än köper den......
"Min" byggvaru-nasare hade N2 i 2x200M rullar, men det gick bra att rulla ut de meter man behövde och köpa kapat för typ 10% extra per kvm.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag vill ha den bredare varianten för att slippa massa skarvar i poolgropen. Den är lite svårare att hitta i bygghandeln. Har dock sett att NCC mfl inte ens bryr sig i att ta reda på fjärdedelsrullar, utan helt sonika låter dem ligga kvar i marken och fyller över dem. Där borde de gå att få tag i några metrar till rätt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.