dof dof skrev:
Denna brukar många vara nöjd med.
Är dom? En kap utan teleskop känns rätt värdelös, skulle jag nog hellre gått till Jula.
 
O
J Johan Larsson9794 skrev:
Altandäcket kommer vara ca 40-50 kvm. Har spanat in dessa och vill gärna komma undan så billigt som möjligt.

[länk]

[länk]

Tips på annan? Helst inte över 2500kr.
Ett annat tips är att jag sett flera snickare använder sig av cirkelsåg vid altanbygge ist för kap- och gersåg. För ca 2500kr får du en riktigt fin Bosch med skena till och med.

https://www.bauhaus.se/cirkelsag-bosch-professional-gks-165

https://www.bauhaus.se/styrskena-bosch-professional-fsn-1600

Alternativet till dig är att leta på Marketplace eller Blocket.

Se svar nedan, strunta i detta.
 
Redigerat:
O Ossian K Olsson skrev:
Ett annat tips är att jag sett flera snickare använder sig av cirkelsåg vid altanbygge ist för kap- och gersåg. För ca 2500kr får du en riktigt fin Bosch med skena till och med.

[länk]

[länk]

Alternativet till dig är att leta på Marketplace eller Blocket.
Med den sågen kan man lika gärna ta en bräda eller en rätskiva som anhåll, den saknar nämligen fäste för skenan. Alla Bosch sågar med skenfäste har ett extra G i beteckningen, tex. "GKS 85 G" eller "GKS 18V-57 G".

Själv använder jag ofta cirkelsåg med snabbvinkel som anhåll om jag bara skall kapa några enstaka brädor och inte orkar ta fram kapsågen. Vid altanbygge skulle jag inte vilja vara utan varken kap- eller cirkelsåg.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
O
zarkov zarkov skrev:
Med den sågen kan man lika gärna ta en bräda eller en rätskiva som anhåll, den saknar nämligen fäste för skenan. Alla Bosch sågar med skenfäste har ett extra G i beteckningen, tex. "GKS 85 G" eller "GKS 18V-57 G".

Själv använder jag ofta cirkelsåg med snabbvinkel som anhåll om jag bara skall kapa några enstaka brädor och inte orkar ta fram kapsågen. Vid altanbygge skulle jag inte vilja vara utan varken kap- eller cirkelsåg.
Det har du fasiken rätt i! Då tar jag tillbaka det tipset och det var en jäkla tur att du skrev det för jag har varit nära på att köpa den länge för jag hade fått infon (på Bauhaus var annars...) att den passade med skena.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Om det bara handlar om altanbyggande och du inte kommer använda sågen till så mycket annat efter det spelar det egentligen ingen roll vilken såg du köper.

Dock är det på sin plats att fråga om du har någon annan typ av såg också? Till exempel en handhållen cirkelsåg? I ett altanbygge kan det bli en del klyvande av trallbrädor, och till det fungerar inte en kapsåg.

En duglig cirkelsåg kommer du väldigt långt med. Alternativt en duglig kapsåg och en duglig cirkelsåg. Om du köper enklare modeller kan du få in båda i din budget.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Att kapa reglar med en kapsåg kräver att sågen antingen har "Slide" eller stor klinga.
Den Metabo 216 ( klingan är 216 mm i diameter) som tipsats om tidigare i tråden klarar max 120mm bred regel, vilket troligen är lite spinkigt.
Då du klämmer på sågen hos handlaren, dra ut den max och känn om den flexar i sidled. Jämför med en dyr maskin. Detta spelar inte stor roll vid 90/90 snitt men det spelar roll då man lutar sågen och det blir sidokrafter i klingan.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är dom? En kap utan teleskop känns rätt värdelös, skulle jag nog hellre gått till Jula.
Helt rätt av dig. Tog bara första bästa länk men såg nu att jag tog fel. Denna är det https://bolist.se/produkt/kapgersag-kgs216m-metabo-1500w/
Kgs216 istället för ks216
Denna har avhandlats många gånger på forumet och den generella uppfattningen brukar vara att det är ett bra köp.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.