Jag ska fräscha upp altanen under våren. I dagsläget så består taket av gammal korrugerad "glasfiberplast" som har börjat att spricka och golvet är lös trall i mindre bra skick.

Tanken är att glasa in altanen. Jag har även funderingar på att passa på att isolera det nya trädäcket för att om möjligt förlänga säsongen något. Inglasningen blir av det enklare slaget med hela dörrar med högt U-värde ( U-värde ca 4-6) så det handlar inte om något dedikerat vinterbonat uterum. Jag kommer troligtvis inte att ha någon värmekälla installerad, möjligtvis en eller två infravärmare. Målet är naturligtvis att ha ett svalt uterum heta sommardagar samte ett så varmt rum som möjligt svalare höst- och vårdagar.

Hur bör jag välja material till taket? Bör jag välja kanalplast med betydligt lägre U-värde än dörrarna (typ 16 mm, U-värde 1,5-2) eller räcker det med enkalre kanalplast (typ 10 mm, U-värde 2,-2,5) eller kan jag rent utav använda vanlig korrugerad plast (inte en susning vad en sådan kan ha för U-värde)?

Det finns även en praktisk aspekt i det hela. Takbjälkarna har cc-mått 1150-1230mm, dvs inte helt symmetriskt och inte heller helt lämpligt att för vissa bredder av kanalplast hos vissa tillverkare.
 
Jag hänger på här i hopp om att någon har lite erfarenhet, kommer att köra med u-värde 3,9 på glaspartier.

Kommer man att ångra sig med ett 10mm, enligt skånska byggvaror så är det 2,5 på 10mm och 1,7 på 16mm.

Dock på Willab Gardens hemsida så står det 2,5 för 10mm och 2,0 för 16mm.

Värmen stiger som bekant, men man sitter ju i egentligen bara i ett vindskydd så vilken skillnad gör u-värdet här. Jag har räknat på detta en gång i skolan men minnet sviker så hjälp mig gärna. Spelar takets isolervärde någon roll?
 
Redigerat:
Jag har funderat i liknande banor och har nu bestämt mig på följnade konfig i mitt uterum

1) Isolera trall-grunden (blindbotten och 100-145 mm isolering
2) 16 mm kanalplast som tak
3) Vanligt billiga skjutdörrar, dvs ingen U-jakt på dessa delar
4) Värme kamin (gasol) för att värma upp vid behov

Jag tänkte först ha svindyra glaspartier för att kunna an¨vända rummet på tidig vår och sen höst (enligt reklam), men insåg sedan att det skulle kosta en förmögenhet med dessa glaspartier. Istället lägger jag krutet på taket och köper sen en gasolvärmare som löser höst/vår problemet.

Tror inte riktigt på dessa höst/vår lösningar. Då kan man lika bra bygga ett vinterbonat uterum.
 
Har själv byggt färdigt mitt uterum förra sommaren enl följande:
Plint/trall grund isollerad mellan golvreglar med 50mm frigolit block.
Glas partier energi glas (1 glas) alubågar ,väggar isolerade (inte så många kvadrat) rockwoll 120mm.
Tak kanalplast 32mm.
Denna konfig går att nyttja utan extra värme källa från början på April till slutet på Oktober.(Östergötland)
Extra värmekälla är fotogenvärmare och/eller Elelement övriga året.
Firade bla jul med släkt i uterummet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.