Jag håller på att planera kanalisationen för utbyggnaden, men tänkte att ju fler som tycker till desto färre fel i slutanläggningen. Så här ser min plan ut för varje rum. Tanken är att det ska vara förberett för framtida automation och styrning med knx eller dali för belysningen. Alla slingor utgår från elcentral i teknikrummet, utom dataslingorna. Ingen slinga betjänar mer än ett rum.

ELUTTAG: En slinga, 16mm flexrör, för alla eluttag med 3 x 1,5mm FK. Ingen styrning idag. Går till elcentral. Eluttag vid golv varannan meter och vid varje fönster, på sidan.

NÄTVERK/COAX: Ett stjärnnät, varje uttag separat kopplat till teknikrum.

MEDIA/HDMI: Ett 40mm VP-rör till teknikrum.

DIMMER/BRYTARE: VP20 till varje inner- och ytterdörr så att det finns möjlighet att dra fram flera kablar. 2-3 dosor vid varje dörr men inte nödvändigtvis hål i OSB/GIPS för alla. Städuttag längs ned kopplat till slingan för eluttag. Initialt en dimmer för downlights i taket och en knapp med återfjädrande brytare som styr drivdon för fönster-downlights. 230V.

GOLVVÄRMETERMOSTAT: Stjärnnät från teknikrum, VP16 med telekabel. Sedan ett rör (VP20) till shuntskåp.

DOWNLIGHT FÖNSTER: En slinga per vägg med fönster per rum, VP20. Inga dosor, mynnar ovan fönstersmyg. Minidownlight i fönstersmyg. Matas från led-driver i teknikrum.

DOSOR BELYSNING OVAN FÖNSTER: Traditionell slinga med 3 x 1,5mm FK för lamputtag ovan fönster. Dosa = apparatdosa.

LARM: VP20 till kopplingsdosa alt apparatdosa på plats lämplig för rörelsedetektor. Därifrån VP16 stjärna till fönster och ytterdörrar. Även styrning för ellås dras fram till karmöppning.

DOWNLIGHT LED: VP20 till en takdosa, därifrån VP20 stjärna till downlights. Inga dosor där, flexrör mynnar bakom hål i innertak. Inga pottor, armaturerna är byggda för led. Gipsskiva bakom gles för att skydda åldersbeständig plast och skapa möjlighet till luftrörelse. Drivare monterad vid varje lampa. Går till elcentral.

BRANDDETEKTOR: VP16 med telekabel (har en rulle) till teknikrum.

TAKDOSA BELYSNING: Takdosor i slinga med VP20, reserv för att kunna koppla in annan belysning senare. Till teknikrum.

TAKFÖNSTERAUTOMATIK: VP16 till teknikrum

kanalisationsplanering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger experterna om denna. Något jag glömt? Något som är feldesignat? Något som är onödigt överarbetat?

Det jag själv är mest osäker på är styrningen med knapparna vid dörrarna. Om jag skulle vilja styra led-drivers med KNX eller 1v-10v-dimmerstyrning av led-drivers - är det då OK att ha det i samma rör som fas/tändtråd till vanlig dimmer eller tryckknapp? Borde jag göra detta på något annat sätt? Dubbla rör?

Sedan funderar jag också lite på hur man ska göra i taket om det inte fungerar bra att dimma led-drivers (en per downlight) med transistordimmer. Då skulle jag ju behöva göra om det här på något sätt, t.ex. med en fet driver/dimmer i teknikrummet alt flera st. I ett av rummen är det 10 st 20W 6500K led-paneler, borde jag segmentera upp det på något sätt? LED-armaturer ska ju normalt kopplas i serie men finns det något dimbart drivdon som kan leverera 200W med 300mA konstantström? De måste dimmas, annars får man ha solglasögon inne.
 
  • kanalisationsplanering.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som hittar något glömt i denna? Annars beställer jag hem 150m kanalisation per rum och hoppas att det räcker :)
 
Låter ganska vettigt tycker jag!

Beställ klammer i mängder och spika duktigt. Spänt men inte fiolsträng.

PM´s slang tycker jag är bäst. Pipelife är bra men seg att klippa av.
Jag hade kört tomslang till det mesta och dragit i därefter. Alt att man köper några rullar med 3x1,5mm och en massa färger vid sidan om. Somsagt det går åt duktigt med kabel. FK spelar mindre roll vad man köper men Ericsson är ju inte fel.

Brandlarmet gillar jag skarpt. Lägg i slinga eller gör ett stjärnnät som ligger i slinga vid kopplingspunkt så finns det möjlighet att ta bort någon deckare om man av någon dum anledning skulle vilja detta.

Tänk på att verkligen kolla så att alla drivdon till ledbelysning mm verkligen klarar att ha långa längder mellan drivdon och armatur.
Tips är att hitta ett ställe där man kan sätta en mindre "telecentral eller elcentral" med alla drivdon och märka vilka som tar vad och grupp. En annan favorit är att man sätter två Apparatdosor ca 30cm ifrånvarandra och sätter drivdonet imellan synligt tex i en garderob så sätter man bara två näslock på dosorna så separerar man 230 och tex 12V och möjliggör dessutom att man får en finare kopplings punkt för sin belysning.
 
Jag räknar med att det ska gå minst 150m flexrör per rum. Tele/elcentralen ligger i ena hörnet av ombyggnaden, så det kan nog gå en 15 meter från drivdon till led.

Vas beror maximal kabellängd på? Handlar det om resistans kan man väl kompensera med grövre ledare?
 
Du menar maximal kabellängd på sekundärsidan om LED-drivers? För LED handlar det om störningar då drivdonen vanligen använder högfrekvent PWM för dimringen. De låga strömmarna tillåter dock i allmänhet ganska många meter, medan det för halogen bara brukar det vara 2 m. Kolla bruxet.

För övrigt ser det i stort bra ut, men har bara tittat 5 minuter på skissen.
- Mycket VP20 där VP16 borde räcka? Spelar ingen större roll bara du har A-dosor som tar 20 mm.
- En enda grupp för alla eluttag? Men skissen visar o andra sidan bara ett rum?
- VP20 till varje inner- och ytterdörr...det står väl i någon annan tråd hur du tänkt dig, KNX, eller... Det jag tänker på här är om det blir en eller flera kretsar i detta rör. Det bör helst vara en krets (grupp) per rör.
 
Det var Helvar led-drivare jag hade tänkt använda till fönsterspottarna och där var det visst 5m maxlängd, så där rök iden om att ha drivaren i teknikrummet. Det blir att hitta på något smart ställe i anslutning till fönstren där jag kan gömma den.

Finns det någon smart dosa där man har plats för stora led-drivers? Just Helvar är ju för stor för en elko big box.

Skissen är en principskiss per rum, så jag hade tänkt mig att ha en åtminstånde en säkringsgrupp per rum. Exakt vilken fördelning som är smartast vet jag inte - jag hade tänkt dra fram alla rören till teknikrummet där en ny elcentral ska upp. Jag tag gärna emot förslag. Hittils hade jag tänkt så här:

GRUPPER:
3x16A Trefasuttag (flera st på en slinga)
2x16A Tvåfas till infravärme
1x16A Tvättmaskin + avfuktare
1x16A Torktumlare
1x10A Teknikrum
1x16A Värmeslingor takfönster
1x10A Utomhusbelysning
1x10A Utomhusuttag under takfot julbelysning
1x16A Utomhusuttag motorvärmare (förberett med 32mm flexrör för framtida elbilsladdare)
1x10A Vägguttag Rum 1
1x10A Vägguttag Rum 2
1x10A Vägguttag Hobbyrum
1x10A Vägguttag tvättstuga/klädkammare

Frågan är om det är smart/nödvändigt att använda samma säkring för belysning och vägguttag, eller om man ska dela på det.

Endast en krets per rör, men en krets ska kunna täcka flera rör.

Anledningen till att jag kör VP20 är flexibiliteten att dra in mer kablar. Jag kommer att köra med främst VP-2-dosor och ABB AU70 takdosor som har 20mm-stosar.

Jag hoppas att jag tänkt rätt kring dörrbrytarna. Strömställarna i varje rum är tänkta att serva ett rum, alt ett dali-system. Är det rätt - eller borde jag dra dubbla rör till dessa dosor så att jag kan separera olika grupper i olika dosor om det behövs.

Angående KNX har jag tänkt mig att det inte är intressant i dagsläget, men att jag vill ha möjligheten att bygga ett sånt system om jag vill senare.
 
Skulle en sån här vara lämplig att stoppa drivers i? Den borde gå att dölja snyggt i en vägg.

629529_RB_00_FB.EPS_1000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns andra drivdon för LED som tillåter uppemot 20 meter om det hjälper. Annars blir säkert dosan du länkar till bra. Duger den i Tyskland ska den duga här också.

Ditt syfte med ett teknikrum är att centralt kunna styra belysning och uttag antar jag. Då får du ju anpassa rördragningen efter teknik. Dali innebär styrning med "230 V-kabel", och styrkablar till driftdon i alla armaturer. Jag kan inte Dali, ifall styrningen är en central krets, skild från den krets som strömmatar ljuskällorna, eller om de ligger på samma krets (grupp)? Det styr antalet rör till brytarna.

Minst en grupp per rum är ju bra, och minst två grupper för belysning, allt för att undvika att hela huset blir svart. Uttag behöver inte ligga på samma grupp som belysning. Tänk på gruppförteckningen, att den blir "ren" t.ex "uttag rum1 & 2".

Hur skiljer du på uttagen för tvätt o tork? De hamnar väl ganska nära varandra? Det får inte finnas risk för att man bryter fel säkring, så det kan kanske vara en ide med en trefasgrupp och trepolig säkring? Normalt räcker dessutom 10A.
 
Jag är inte kung på Dali heller, men det är en central klenspänningsbuss som förläggs tillsammans med 230v-kablaget. I praktiken drar men in två 1,5 FK extra, eller tar två av paren i en femledarkabel. Drivdonen kan man förlägga intill armaturerna. Dali är inte SELV (vet inte riktigt vad det betyder) men jag tror det innebär att den ska isoleras på samma sätt som 230V-kablaget. Man har en central dosa som hela dali-kretsen/bussen kopplas till.

Syftet med teknikrummet är att ha allt elektroniskt skrot där, så att det inte fular ner resten av huset, samt att förbereda för seriös belysningsstyrning och fastighetsautomation.

Jag hade tänkt märka upp uttagen tvätt och tork, men det är sant att det är bättre att bryta båda med en gruppsäkring. Syftet med 16A är att min torktumlare kan kopplas för 16A och på det sättet få ner torktiden. 16A till tvättmaskinen är för att kunna köra en 2kW tvättmaskin och en 0,3 kW luftavfuktare samtidigt.

20m drivdon skulle hjälpa, då går allt in i teknikrummet. Har du några tips? Får helst stödja dali och tryckknappsdimning. Jag ska initialt ha dem för att driva 3W 700mA minispottar som sitter i grupper om 4 och 6 st så 4 drivdon på minst 18W hade varit en bra systemlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.