Hej Vi skall byta en kabel mellan elcentral och ett par brytare. Under brytarna finns 2 elpatroner i en "tekniktank". Den ena år på 4,5 kw och är reservvärme och den andra är på 3 kw och är spetsvärme till värmepumpen. De kommer i princip inte att gå samtidigt men det är teoretiskt möjligt. Huvudsäkringarna är på 16 amp och nya kabeln är ca 3-4 meter. Kabeln, som skall bytas, är en otäck gammal svart otymplig kabel som servade en Electronic elpanna, som väl kunde ge ca 11 kw. Jag gissar att EKLK med 1,5 mm² fungerar fint, men jag vill gärna ha experthjälp. Tack Axelman
 
Eller det kanske skall vara EKK Light ? axelman
 
Mikael_L
Är det trefas? (Jag antar det)
Är det samma kabel som ska försörja allt, och det alltså delas upp framme vid brytarna?

Men är det en kabel för allt, och det är trefas ska du använda t.ex:
EKLK 5g2,5
EKK 5g2,5
N1XV 5g2,5
EKKJ 4x2,5/2,5

EKLK ger mer mekaniskt skydd, bra om det hanteras med verktyg som kan skada kabeln där den är förlagd, eller om t.ex. sork kan komma åt och gnaga.
EKK är bra om kabeln inte direkt riskerar någon åverkan, men den är aningens svårare att få snyggt förlagd, om det är viktigt. Den vill lätt hänga ner lite mellan klamren.

De två sista är valet om det ska gå helt eller delvis i jord eller annan liknande svår miljö.

N1XV går också att välja av enda skälet att man vill ha en svart kabel istället (kanske syns mindre osv)
 
Redigerat:
Jag skulle gärna vilja montera en lampa som indikerar när Spetsvärmen är inkopplad. Var kan man köpa en sådan lampa. Den skall väl antagligen monteras i "undercentralen", som har en skena som är 35 mm hög, Från undercentralen går "elen" vidare till elpatronerna. Finns sådana Signal / kontrolllampar hos Classe eller Kjell ? God helg Axelman
 
Ska lampan lysa när det går ström genom elpatronen?
Om elpatronen styrs av brytare och termostater så är det inte självklart hur man bäst/enklast åstadkommer det.
Man måste komma åt elpatronens anslutning och dra tillbaka den till centralen, eller ha något som känner av att det går ström.
 
Så här har jag tänkt mig det hela. Om värmepumpen inte klarar av hela lasset så skickar VP en spänning till ett relä i "undercentralen". Spetsvärmen / elpatronen ( i en arbetstank) är kopplad till reläet. När reläet drar (jag tror det heter så) får elpatronen spänning och börjar värma under förutsättning att termostaten på elpatronen är tillräckligt uppskruvad. Jag tänker koppla indikeringslampan till reläet så att den lyser när VP behöver extrahjälp. Axelman
 
Då ska du kunna använda likande de signallampor som snaggletooth länkar till. Har inte sett sådant på Clas m.fl men man vet aldrig. Du behöver också ha en lampa med samma märkspänning som den manöverspänning som VPn ger till reläet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.