I mitt gamla hus skall jag göra om elen helt i källarvåningen och sätta in en separat central. 4 rum plus tvättstuga kommer det att bli i källarplanet. Rummen kommer att användas som vanligt med TV och lite lampor etc. Tvättstugan skall ha torktumlare+tvättmaskin. En bergvärmepump för en normalvilla (ej bestämt ännu vilken det blir) och en extra varmvattenberedare på ca 180 liter. Idag kommer en gammal kabel ned som matning. Treledad 6mm2 med flera tunna koppartrådar i höljet. Dessa fungerar väl som jord/nolla.

Min fråga är om denna kabel kommer att räcka för att mata den nya säkringscentralen eller om jag skall passa på att byta den innan jag gör klart väggar/tak?
//Jocke
 
Man får väl utgå från att dessa "flera tunna koppartrådar" tillsammans också motsvarar 6mm2.

Styrkemässigt räcker kabeln definitivt till (tumregel 25A är okej i 6mm2), men du får bara använda den som "befintlig installation". Nyinstallerade ledningar med gemensam nolla och jord (PEN) måste ha minst 10mm2 area på den gemensamma jord+noll-ledaren.

Det är aldrig fel att byta till en ny femledare. 6mm2 räcker då bra om det är ett vanligt hus med DZ-II-proppar som huvudsäkringar. (DZ-II är den "vanliga" storleken som används för 6-25A-proppar)
 
Den räcker. Men om det är rimligt att byta den till en femledare, så ta tillfället i akt. Det kan betala sig i framtiden om t.ex huvudledningen till huset byts eller om JFB för brandskydd installeras.
 
Vad jag förstår har just denna kabel inte tidigare matat en central.

Detta blir väl då att betrakta som nyinstallation och ledningen skall antingen vara 5G6 eller 3x6+10mm2, eller hur?
 
Skulle inte vilja ha det till nyinstallation även om man ändrar på vad som finns i änden. Så länge skärmen är hel och fin finns det ingenting som blir bättre av att byta till en EKKJ 3x10/10, känns som bortkastat jobb.
Ska den bytas ska det vara till EXQJ (EKKJ) 4x6/6 eller N1XV 5G6.
 
Inne i en bostad kanske man vill ha nåt mer "EKLK-mässigt", både för utseende och t.ex. för att EKLK är väl brandsäkrare än EKKJ? (Nu lär väl risken för kabelbrand i en sånhär kabel vara nära försumbar, men det är ju dumt om kabeln bidrar till att sprida en brand genom en i övrigt hyggligt brandisolerande betongvägg eller liknande).
 
Slugge skrev:
Skulle inte vilja ha det till nyinstallation även om man ändrar på vad som finns i änden. Så länge skärmen är hel och fin finns det ingenting som blir bättre av att byta till en EKKJ 3x10/10, känns som bortkastat jobb.
Ska den bytas ska det vara till EXQJ (EKKJ) 4x6/6 eller N1XV 5G6.
Hmm, undrar om jag köper det.. byta central är en sak.

Här handlar det (om jag fattat rätt) dock om att ta en befintlig gruppledning, ändra dess användning och hänga på en central. Det kan man knappast göra utan att uppfylla kravet på PEN-ledaren.
 
Om befintlig kabel är en 6 mm[SUP]2[/SUP] 4-ledare så kan vi nog utgå ifrån att det är en gammal huvudledning. Men vi vet ingenting om varifrån den kommer och hur den är inkopplad i matande ände, men det har säkert TS koll på.

Om den byts är EKKJ/N1XV/ACEFLEX ett bra val i denna dimension.
 
yxis skrev:
Inne i en bostad kanske man vill ha nåt mer "EKLK-mässigt", både för utseende och t.ex. för att EKLK är väl brandsäkrare än EKKJ? (Nu lär väl risken för kabelbrand i en sånhär kabel vara nära försumbar, men det är ju dumt om kabeln bidrar till att sprida en brand genom en i övrigt hyggligt brandisolerande betongvägg eller liknande).
Om du tänker på brand så är det ju bättre att ha EXQJ eller EXLQ Xtra som är halogenfria och inte avger någon farlig rök.

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Om befintlig kabel är en 6 mm[SUP]2[/SUP] 4-ledare så kan vi nog utgå ifrån att det är en gammal huvudledning. Men vi vet ingenting om varifrån den kommer och hur den är inkopplad i matande ände, men det har säkert TS koll på.
Inte för att jag vill hålla på och tjafsa, men det var ju en lite annorlunda tolkning av begreppet nyinstallation. Sätter jag upp en ny central måste väl ändå matningen antingen vara en existerande huvudledning i drift eller uppfylla dagens regler på 10 mm2 och allra helst vara 5G6?!

Att säga att det antagligen suttit en central där tidigare gör ju knappast det hela OK, kraven är inte uppfyllda.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Själv tycker jag att nätverkssladd är bra.
8 ledare som man kan ha till lite vad man vill samt att den tar lite plats.
 
  • Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Du kan ha helt rätt i den frågan. Reflekterade inte så mycket över detta. Det låter rimligt att man vid nyinstallation av en elcentral inte får "taga vad man råkar haver" som matning utan att huvudledningen då ska följa dagens regler. Det beror kanske på om kabeln från början har använts som huvudledning. Gränsen torde ligga där det finns en befintlig kabel i bruk som du säger.
 
Jag tolkade alltså som att den befintliga kabeln var i drift och att det var fråga om byte av elcentral (om än kanske utdraget över längre tid än bara nån dag).
 
Är det en befintlig huvudledning med 3 faser och PEN är det säkert ok efter standarder och förordningar.
Är det en gruppledning med 3 faser och jord är det säkert inte ok om man lusläser regelverken men man kan ju undra vilken skillnad saken gör i verkligheten. Den lilla skillnaden i area mellan en 6 och 10 kvadrat som legat torrt och fint känns försumlig.

Hade det varit markkabel där skärmen legat utsatt för fukt och börjat korrodera hade det ju kännts som större anledning att byta.

Sen vet jag inte var Bo Siltberg får ifrån att kabeln måste vara i bruk, är det verkligen så??
 
Det var mycke_nu som sa det ;)

Reglerna är glasklara, PEN ska vid nyinstallation vara minst 10 mm² utan undantag.
Det är övergångsreglerna som är oklara.
Om detta är en befintlig gammal 6 mm² huvudledning så behöver man inte byta den.
Frågan är var man drar gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.