Nu ska det byggas ut till ett större förråd. det ligger ca 120 m bort från befintliga huset som matningen ska komma från.
Jag har lagt ut slang men inte valt kabel än och det ska vara en fem ledare ekkj.
Men räcker det med 6.0 eller ska man ha 10 kvadrat?
Det ska inte vara något mer än lite uttag, belysning och 2-3 st tre fas uttag.

Mvh Jonas och tack i förväg
 
10 kavdrat är garanterat bra, men 6 kvadrat och säkra med 16, borde fungera...
 
okej, något mer än 16 ampere ska jag inte ha. men jag har tänkt på spänningsfallet i kabeln? hur mycket blir den på den här sträckan?
 
Redigerat:
Använd dessutom N1XV i stället för EKKJ.

//Patrik
 
sen får man ju räkna med utlösningsfaktor också. långa kablar med liten area så är det inte säkert att säkringen löser pga att det blir för hög resistans i kabeln.
 
N1XV 5G10 köper jag för ca 70:-/m
EKKJ 4x6/6 köper jag för ca 50:-/m
Med andra ord EKKJ är billigare...

6mm2 funkar beroende på vad du har tänkt att säkra den med och hur långt du har till transformatorn.

Ett värde på förimpedansen (Zför) vid mätarskåpet brukar ligga på ca 200mohm om man bor i tättbebyggt område. Om man bor på landet så kan det värdet vara avsevärt högre. Värdet på förimpedansen vid mätarskåpet är din nätägare skyldig att lämna ut om du önskar det. Vid nyinstallation ska det stå på gruppförteckningen om arbetet utförts av en seriös intallatör.

Gängsäkring:
Om du har en 6mm2 kabel och säkrar kabeln 25A, drar den 130m
så kan du ha 300mohm förimpedans. Om du säkrar den 20A drar den 126m så kan du ha 600mohm förimpedans.

Automatsäkring typ C:
Inte att rekommendera, eftersom du behöver komma upp i 10mm2 för att säkringen ska lösa ut vid kortslutning

Automatsäkring typ B:
Om du har en 6mm2 kabel och säkrar kabeln 25A, drar den 124m
så kan du ha 400mohm förimpedans. Om du säkrar den 20A drar den 128m så kan du ha 700mohm förimpedans.

Med andra ord - du behöver ta reda på förimpedansen om du ska få ett vettigt svar.
 
Att 4x6+6 är dyrare än 5g10 är inte så konstigt, men jämför 4x6+6 och 4g10 så kanske saken kommer i ett annat läge.
 
4-ledare drog dom på "stenåldern". Om man vill slippa problem med krypstömmar m.m. ska man dra 5-ledare. I föreskrifterna finns det någonstans en fras om att man ska använda 5 ledare för matningar till centraler (TN-S).
 
Då tycker jag att man kan jämföra 4x6+6 med 5g6


Dessutom ska, utan att ha kollat, ska 120 meter inte vara nått problem med 6 mm2.
Och pex 5x6 köper jah för 28,10:-/m och ekkj 4x6+6 för 27:-/m och pexen är myyycket lättsammare att använda
 
Redigerat:
6mm2 funkar beroende på vad du har tänkt att säkra den med och hur långt du har till transformatorn.


Jag har ett stort elskåp utanför min befintliga byggnad nu, därifrån går det till stora lokalens central och sen ska ja ta ut den till den nya centralen 120 m ca. kommer det räcka med 6. kvadrat? på http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html står det att den förlorar 12 volt. vilket inte kan göra så mycket eller?
 
Det beror ju även på vilken last du har, mindre last = mindre spänningsfall
 
Hej,

jag skall dra elkabel ca 120 meter från elskåpet till mitt hus.
Enligt nätbolaget skall jag då ha en kabel med 50 kvmm ledare, aluminium,
för att inte få för stort spänningsfall. 83 kr/m + moms.

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Hej,

jag skall dra elkabel ca 120 meter från elskåpet till mitt hus.
Enligt nätbolaget skall jag då ha en kabel med 50 kvmm ledare, aluminium,
för att inte få för stort spänningsfall. 83 kr/m + moms.

//KoW
men den kabeln står väl elbolaget för?
 
Ja, den skall ingå i anslutningsavgiften.
Eller är "elskåpet"= mätarskåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.