Hej,

Vilken typ av kablage är det man använder mellan ex uttag och brytare inomhus som går genom VP-rör\flexslang?

Jag förstår att grovheten har med hur mycket ström man kör i kabeln, använder man 2.5 mm så kan man sätta 13A - 16A säkring. Oftast drar man 1.5 mm om inte det finns speciella krav. Ändrar man tjocklek så måste detta genomföras hela vägen till skåpet.

Förutom olika dimension så finns det även olika antal ledare i kabeln. Min uppfattning är att elektriker använder huvudsakligen kablar med 1 ledare? Finns det någon anledning till detta?

Tittar man på Biltema och Jula så verkar de enbart ha modeller med fåtal grövre ledare, d.v.s ett mellanting mellan 1 stor och flera mindre.

Vad är det som gäller om man bygger ut befintligt idag?
 
Att ha fler kardeler (det som du kanske kallar ledare) gör att kabeln blir lätthanterlig och böjlig.
1,5 mm2 är "standard" för vanlig belysningsgrupper etc. Till spisuttag och andra storförbrukare nyttjar man 2,5 mm2.
 
Men vad är nackdelen med fler kardeler?
 
Inga som jag ser det. En mer lättböjlig kabel är vid installation att föredra.
Vet ej om jag missuppfattar din fråga.
 
S snowjim skrev:
Men vad är nackdelen med fler kardeler?
Vid stora arbeten hävdar akordsarbetare att det går några sekunder snabbare med enkelledare. Förvisso kan det krångla lite oftare med 7-kopparledare (kardeler) dom är mjukare än en enkel ledare.
 
Och jag hävdar att man sällan använder enledare utan nästan alltid trådar typ FK (med 7 kardelar) den kostar nått öre mera men är mycket mer lättarbetad och snabbare att använda. Under alla år i branschen har jag bara sett enstaka jobb där man använt enledare och då har det varit någon "kontorsnisse" som skött om att beställa och har valt det som var billigast.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Aha, ja då kör jag på FK då, det verkar trotts allt vara standard. Jag har helt enkelt uppfattat fel.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag skulle säga att på ackord så kör man med FQ som är färdigdragen i slang, Om det är nybygge.
 
Skillnaden är väl ca 20 öre per meter (FK är billigare) och det gör någon hundring/lägenhet. Har man då några hundra lägenheter blir det några kronor. Men dom flesta grossister har väl slutat med FK och gått över till FQ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.