Har ett rum i källaren där det är en golvbrunn, vilken kabel får användas där? ekk? och i tvättstugan, vilken kabel får användas där? Och om man är rädd för möss? ska man då använda EKLK eller?
Är manteln i en EKLK svår för gnagare att gnaga igenom eller är poängen att jorfelsbrytaren ska lösa snabbare....eller att proppen ska gå fortare änn om dom tuggar på en EKK? Altså, är en eklk bättre änn en ekk även om man inte kopplar in biledaren, eller är dom likvärdiga då?
 
Redigerat:
tommib
En EKLK är bättre än EKK av flera skäl. Dels är den mer svårsmält för gnagare pga aluminiummanteln, dels är den säkrare såtillvida att JFB alltid löser vid skador som går genom kabeln (förutsatt att biledaren är ansluten). Den är också estetiskt bättre då den går att dra rakt till skillnad från EKK. Den är lite grövre men det kan man komma runt genom att använda en av de moderna varianterna, typ EQLQ eller liknande.

Det där med våtrum är ju lite flytande men jag skulle nog skippa EKRK i källaren överlag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
EKLK, EXLQ skall ha billedaren ansluten till jord åtminstone i matande ända. EKLK ger en snyggare kabelförläggning jämfört med ekk. EKLK förläggningen kan bli nästan lika snygg som en välgjord kuloförläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
Den är lite grövre men det kan man komma runt genom att använda en av de moderna varianterna, typ EQLQ eller liknande.
EXLQ är nog den tunnaste varianten, iom att det är PEX-isolering som är tunnare än PVC.
Drakas EXLQ (min favorit) har en en diameter på bara 9 mm i 3g1,5.
EKRK ligger på 8-8,4 mm så skillnaden är rätt liten.
Drakas EXLQ har dessutom börjat hitta ut till diverse inköpsställen, Clas ohlson, bauhaus, elbutik.se osv

tommib skrev:
Det där med våtrum är ju lite flytande men jag skulle nog skippa EKRK i källaren överlag.
Jag också, då alternativet EXLQ är så fin idag.
Jag drar fortfarande gärna EKRK, men nu är det endast förbehållet torra bostadsrum för mig, sovrum, vardagsrum, hall osv. Jag kan också ganska lätt sträcka mig till att använda den i toalett (dvs inte badrum) och i kök lite ifrån diskbänken samt en torr bostadstvättstuga som i princip är som ett vanligt bostadsrum med vattentåligt golv och en tvättmaskin i.

Men där är gränsen, i källare, garage, pannrum, offentliga lokaler, osv osv drar jag aldrig EKRK, utan EXLQ.
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.