L
Hej,

Har fått en brunnspump och tillfällig bygghydropress installerad bredvid uppstickande foderrör.

Nu ska jag gräva ner jordkabel (el) till brunnen samt pem slang från foderröret till den permanenta platsen där framtida hydrofor kommer stå.

Till min fråga:
Vad rekommenderar ni för jordkabel till detta ändamål? Pumpen är en 3-fas pump = (https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/pumpar/kallvatten/borrhalspumpar/5852896/#)

Avståndet som är förlagt under mark (lagt i gult skyddsrör) handlar om ca 50m.

Elkabeln som går ner till själva pumpen och upp till ytan verkar vara en REVE 4x1.5 kabel.
Bör man köra samma dimension även i jordkabeln då?

tacksam för tips.
 
A
L LillaNorrviken skrev:
Hej,

Har fått en brunnspump och tillfällig bygghydropress installerad bredvid uppstickande foderrör.

Nu ska jag gräva ner jordkabel (el) till brunnen samt pem slang från foderröret till den permanenta platsen där framtida hydrofor kommer stå.

Till min fråga:
Vad rekommenderar ni för jordkabel till detta ändamål? Pumpen är en 3-fas pump = ([länk])

Avståndet som är förlagt under mark (lagt i gult skyddsrör) handlar om ca 50m.

Elkabeln som går ner till själva pumpen och upp till ytan verkar vara en REVE 4x1.5 kabel.
Bör man köra samma dimension även i jordkabeln då?

tacksam för tips.
Hur lång är kabeln ner till pumpmotorn? Anslutningskabeln alltså. Man måste räkna på det och sedan även få impedansen vid matande central.
Blir själva matningen cirka 50m mellan elcentral och punkt där anslutningskabel ska anslutas? Sedan tillkommer längd av färdig anslutningskabel ner till motor om jag förstår dig rätt.

Motor verkar vara:
400v 3fas
2,4A
Cos fi 0,9

Anslutningskabel
4g1,5 koppar
Längd x m

Matning
?
Längd 50m
 
Välj N1XV 5G2.5 så är du framtidssäkrad för alla eventualiteter. Lägg den i kabelskyddsrör, alt i en 25mm PEM-slang.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
L
A avh67f skrev:
Hur lång är kabeln ner till pumpmotorn? Anslutningskabeln alltså. Man måste räkna på det och sedan även få impedansen vid matande central.
Blir själva matningen cirka 50m mellan elcentral och punkt där anslutningskabel ska anslutas? Sedan tillkommer längd av färdig anslutningskabel ner till motor om jag förstår dig rätt.

Motor verkar vara:
400v 3fas
2,4A
Cos fi 0,9

Anslutningskabel
4g1,5 koppar
Längd x m

Matning
?
Längd 50m
Från elcentral till punkten för anslutningskabel är ca 50m = kabel som förläggs i 50mm kabelskyddsrör.
Avståndet mellan anslutningspunkt till brunnspump är 40m.
 
A
Jag får det till knappt 2% spänningsfall med 90m 1,5mm2 koppar. Det är så låg belastning. Så det är inga problem.

Effekt x längd x resistivitet / spänningen x tvärsnittsarea.

Även med ogynnsamt förläggningsätt och dålig kylning är strömmen så låg så jag tvivlar att du får temperaturproblem.

Ledningsimpedans:
40m Anslkabel 1,5: 1104 mohm
50m Matning 2,5: 845 mohm
Totalt: 1949 mohm
Tillkommer förimpedansen som är okänd.
Här är jag lite osäker. Någon som är bra på räkna på utlösningsvillkoret eller automatisk frånkoppling vid kortslutning får gärna rätta om jag tänker fel.

Jag tänker mig 6a säkring för gruppledning för att klara kortslutningström och startström motor och motorskydd inställd på märkström 2,4A(Det står lite mer noggrant i manualen till pumpen hur motorskyddet ska ställas in)

Jag får det dock till cirka 121A i detta läge. I=U/Z. Kortslutning Fas-PE. Så detta borde klara sig med förimpedansen också.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
En djuphålspump är ingen berörbar utsatt del, och om den skulle vara det så är den effektivt jordad. Det kan därför inte bli några farliga beröringsspänningar. Man kan betrakta den som kompletterande skyddsutjämnad, och därmed finns inga krav på en frånkopplingstid på 0.4 s utan man kan sikta på 5 s.

Så säkringen är inte speciellt kritisk. Motorskyddet kommer att lösa vid måttliga överströmmar.

Då det är trefas så håller sig spänningsfallet på 1 % för 1.5 mm² hela vägen.
För enfaspumpar kan det bli besvärligare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En djuphålspump är ingen berörbar utsatt del, och om den skulle vara det så är den effektivt jordad. Det kan därför inte bli några farliga beröringsspänningar. Man kan betrakta den som kompletterande skyddsutjämnad, och därmed finns inga krav på en frånkopplingstid på 0.4 s utan man kan sikta på 5 s.

Så säkringen är inte speciellt kritisk. Motorskyddet kommer att lösa vid måttliga överströmmar.

Då det är trefas så håller sig spänningsfallet på 1 % för 1.5 mm² hela vägen.
För enfaspumpar kan det bli besvärligare.
Då är det inga problem med 1,5mm2 matning alls som jag ser det. Håller du med om det? Tack för info om frånkoppling tid. Det hade jag inte alls koll på.
 
Ja det är lugnt med 1.5 mm² och en säkring på 10 A så du är helt rätt ute.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
L
A avh67f skrev:
Jag får det till knappt 2% spänningsfall med 90m 1,5mm2 koppar. Det är så låg belastning. Så det är inga problem.

Effekt x längd x resistivitet / spänningen x tvärsnittsarea.

Även med ogynnsamt förläggningsätt och dålig kylning är strömmen så låg så jag tvivlar att du får temperaturproblem.

Ledningsimpedans:
40m Anslkabel 1,5: 1104 mohm
50m Matning 2,5: 845 mohm
Totalt: 1949 mohm
Tillkommer förimpedansen som är okänd.
Här är jag lite osäker. Någon som är bra på räkna på utlösningsvillkoret eller automatisk frånkoppling vid kortslutning får gärna rätta om jag tänker fel.

Jag tänker mig 6a säkring för gruppledning för att klara kortslutningström och startström motor och motorskydd inställd på märkström 2,4A(Det står lite mer noggrant i manualen till pumpen hur motorskyddet ska ställas in)

Jag får det dock till cirka 121A i detta läge. I=U/Z. Kortslutning Fas-PE. Så detta borde klara sig med förimpedansen också.
Herregud ett så utförligt svar!
Tack så mycket för denna utomordentligt tydliga svar!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Lycka till med allt
 
Mikael_L
Väljer du 5g2,5 så är det rätt rejält överdimensionerat för detta bruk.

Men å andra sidan är det helt framtidssäkrat för:
* kraftigare pump
* enfaspump
* elcentral där borta för att kunna försörja annat.

Men i dagens läge så blir 4g1,5 (eller EKKJ 3x1,5/1,5) med 10 eller 6A säkring fungerande, och ger den lägsta kostnaden.
 
  • Gilla
LillaNorrviken och 1 till
  • Laddar…
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väljer du 5g2,5 så är det rätt rejält överdimensionerat för detta bruk.

Men å andra sidan är det helt framtidssäkrat för:
* kraftigare pump
* enfaspump
* elcentral där borta för att kunna försörja annat.

Men i dagens läge så blir 4g1,5 (eller EKKJ 3x1,5/1,5) med 10 eller 6A säkring fungerande, och ger den lägsta kostnaden.
Tack för informationen! :)
Har köpt och kommer köra 5g2,5 för att vara på säkra sidan. :)
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är som sagt väldigt frikostigt dimensionerat.

Men ger å andra sidan goda möjligheter till förändrad framtida användning, så det är den försäkringen du köper dig.
 
A
Är vi säkra på att man inte behöver tänka på automatisk frånkoppling av matningen.

Jag läser lite i hb444

Av tabell 41.1 framgår att för gruppledningar i lågspänningssystem (TN-system) vars linjespänning till neutral inte överstiger 230 V ska, oavsett om de matar uttag eller fast ansluten materiel, ha en frånkopplingstid på högst 0,4 s.

Jag ser inga undantag från denna regel. Det står lite mer ytterligare ovanför som tycks bekräfta detta. Hur tänker vi här?
 
Mikael_L
Först av allt så tror jag vi kan hitta det som stökar till det (5 sekunder även för vissa gruppledningar) i en gammal föreskrift (numera upphävd).
Elsäk fs 1999:5

413.1.3.3 Karakteristiken hos skyddsapparater (se 413.1.3.8) och kretsens impedans skall vara sådan att vid fel med försumbar impedans var som helst i installationen mellan en fasledare och en skyddsledare eller utsatt del, automatisk frånkoppling av matning sker inom angiven tid enligt följande
Zs x Ia ≤ Uo
där
Zs är impedansen i felströmskretsen omfattande strömkällan, fasledare fram till felstället i den fasta installationen samt skyddsledaren mellan felstället och strömkällan.
Ia är den ström som säkerställer automatisk funktion av den frånkopplande skyddsapparaten inom tid angiven i Tabell 41A som funktion av nominell spänning Uo eller, under de förhållanden som anges i 413.1.3.5, inom 5 sekunder.
Uo är den nominella spänningen till jord.

Tabell 41A Längsta frånkopplingstider för TN-system Nominell spänning Frånkopplingstid UoV s 120 0,8 230 0,4 277 0,4 400 0,2 > 400 0,1


413.1.3.4 För att uppfylla kraven i 413.1.1.1 får de längsta frånkopplingstiderna i Tabell 41A inte överskridas för gruppledningar som över uttag eller direkt matar handhållen eller flyttbar materiel av Klass I.

413.1.3.5 För huvudledningar tillåts en frånkopplingstid av längst 5 sekunder. För gruppledningar som enbart matar stationär materiel tillåts en frånkopplingstid som överstiger de som anges i Tabell 41A, dock inte längre än 5 sekunder. Ansluts till en och samma central eller huvudledning både gruppledningar för stationär materiel och gruppledningar för vilka krävs utlösningstider enligt Tabell 41A skall något av följande villkor vara uppfyllt
a) skyddsledarens impedans mellan centralen och den punkt där skyddsledaren är ansluten till huvudpotentialutjämningen får inte överstiga
(50 / Uo) x Zs ohm

eller
b) vid centralen skall finnas en potentialutjämning som omfattar samma främmande ledande delar som huvudpotentialutjämningen och som uppfyller kraven för huvudpotentialutjämningen i

413.1.2.1. Oberoende av föreskrifterna i denna punkt kan huvudledningar i distributionsnät ha längre frånkopplingstid än 5 sekunder. För servisledningar tillåts dock en frånkopplingstid av längst 5 sekunder.

Vidare får gatu- och vägbelysningsanläggningar ha en frånkopplingstid längre än 5 sekunder. För sådana anläggningar med utsatta delar inom räckhåll på platser där människor normalt vistas skall dock frånkoppling ske inom 5 sekunder.



Och då är det väl 413.1.3.5 där vi hittar det intressanta.

Föreskriften är ju upphävd, så nu tror jag det sen blir dags att kolla lite i de olika utgåvorna av SS4364000

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-1999-5.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.