Hej,

Vi måste gräva upp vår gräsmatta, ogräsmatt kanske jag ska säga i stället.

Jorden är väldigt lerig och tung att gräva. Så vi funderar på att hyra eller köpa en jordfräs (tomt på 1200 kvm). Är det något som har koll på vad som krävs? Hur många hk bör den vara på för att klara leran?

Har letat efter info men kan inte hitta något konkret.

Tacksam för alla tips och råd.

Mvh. Jasmin
 
Vet inte vad andra tyckeer men jag rekommenederar nog att hyra en maskin av större slag gärna något med drivande hjul och jordfräsaggregatet hängande bakom.. Har man lite att fräsa så är det värt den kontroll som en sån maskin ger.

//Markus
 
Beroende på var du bor samt hur mycket träd och buskar du har på tomten så skulle jag föreslå att du kollar med ngn. som har en mindre jordbrukstraktor med själva "fräsen" (eller vad det nu heter "på riktigt" ;)) baktill.
Vi försökte först med en vanlig jordfräs på samma typ av jordkvalité och tomtstorlek 1250 m2, men det var hopplöst, nu var iof. vår tomt helt ny sa det kanske var extra packat men den jordfräs vi hyrde, som enligt uthyraren skulle vara lämplig för ändamålet (ingen aning om antal Hk) bara "klöste" på ytan.

Då vi bor så till att det råkade finnas en "farbror" med sådan lite traktor i samhället så lät vi honom köra igenom de ytor där han kom åt, på övrigt tex. nära/runt träd osv. fick vi gå med jordfräsen och det var tillräckligt jobbigt att ta de små ytorna och inte blev det lika bra heller :-/ Bara ett tips, om ni har möjlighet :)

MVH//Christina.
 
Tack för tipsen. Alla tips och kommentarer är hjärtligt välkomna :)

En liten traktor hade varit kanon, stora tomma ytor på tomten. Men vi bor i villaområde i Stockholm, och tyvärr inga lantbrukare så långt ögat kan nå.

En kompis hyrde en 3 hk och den traskade mest på ytan om han inte grävde upp jorden först. Han fick bara hjälp av jordfräsen med själva finfördelningen, och det är visserligen mycket värt det också.
Men vi skulle helst vilja slippa gräva allt för mycket, så klart :)

Mvh. Jasmin
 
Den här typen av maskin brukar gå att hyra på uthyrningsfirmorna och det borde räcka bra...

H510-0002.gif



//Markus
 
Jorden är väldigt lerig och mycket sten och tung att gräva. så jag funderar på att köpa en jordfräs /tomt på 2000 kvm...vad som krävs
 
Det viktigaste är inte antalet hk utan vikten över aggregatet, i andra hand kommer hk.

Men om du har en ogräsmatta så kommer ogräset att multiplieras när du fräser det eftersom du delar alla "plantor" i massor av smådelar. Så det är inte rätt väg att gå med jordfräs !

Hyr en gräsmatte-upptagare, det är en maskin som har 4wd och en kniv som skär under grässvålen, gräsmattan rullas upp och på så sätt tar man bort gräset, bit för bit. All matjord etc är kvar så det är bara att så nytt eller beställ nytt gräs på rulle. På så sätt kan du ha en prima gräsmatta innan hösten.

Din gamla gräsmatta lägger du i en hög som din nya gigantiska kompost, redo för att "avdödas". Om något år kan du använda jorden till gräsmate dress ( om man vet vad man gör) eller som rabatt jord. Gräset innehåller otroligt mycket näring.
 
tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.