IngMatt
Till Telia öppen fiber finns 8 att välja på och jag har tillsvidare fastnat för:
T3 som verkar billigast och har inte en massa klagomål, men ligger i Norrland liksom AllTele det varit tveksam support med.

Bredband2 har en massa klagomål.
AllTele har 12 månaders bindningstid och är inte så billiga längre.
Telia är klart dyrast.
Tyfon har 12 månader men är ändå inte så billiga.
Universal Telecom i Portugal har en dålig sida.
Bahnhof var mitt andra val men har många klagomål.
Netatonce har inte riktigt det jag vill ha.
 
Jag hade först Bahnhof men eftersom de fakturerar sina privatkunder från Portugal med portugisisk moms, dvs ej skattar i Sverige så gick de bort.

Bytte till T3 som fungerar utmärkt.
 
Jag har kört Universal de senaste åren. Först ADSL+telefoni och nu fiber+bredbandstelefoni. Har fungerat utmärkt tycker jag. (Har dock inte kört någon av de andra)

/Gojan
 
IngMatt
gojan skrev:
Jag har kört Universal de senaste åren. Först ADSL+telefoni och nu fiber+bredbandstelefoni. Har fungerat utmärkt tycker jag. (Har dock inte kört någon av de andra)

/Gojan
Dom är också i Portugal och jag ser inte vad man får på deras sida
 
Vi ska också få Öppen Fiber inom kort (veckor ev månad) och därför letar även jag operatörer. Jag vill ha Triple Play (bredband/TV/telefoni), och då var det inte många kvar att välja på. När jag räknade tyckte jag inte Telia var så väldigt mycket dyrare på just Triple Play.
 
IngMatt
dunderklumpen skrev:
Vi ska också få Öppen Fiber inom kort (veckor ev månad) och därför letar även jag operatörer. Jag vill ha Triple Play (bredband/TV/telefoni), och då var det inte många kvar att välja på. När jag räknade tyckte jag inte Telia var så väldigt mycket dyrare på just Triple Play.
Beställde T3 men dom verkar inte ha det. Telia är nog alltid dyrast men bra.
 
IngMatt
Tecknade T3, kan ta 10 dagar men dom börjar räkna från lördag.

Några som kopplar in direkt?
 
Poängen för mig att skaffa en fiberlösning är just Triple Play. När jag lägger ihop mina nuvarande leverantörers kostnader blir det ca 20 kr skillnad per månad med Telia. Och då får jag högre bandbredd (100/100 mot 25/10), fler HD-kanaler och typ samma telefoni. När jag har tittat på att själva plocka ihop Triple Play från olika leverantörer har det blivit betydligt dyrare.

Dock har det kommit fler leverantörer i Öppen Fiber nu, bland andra Viasat. Men där kan vi snacka dyrt...
 
Även Boxer kommer snart till Öppen Fiber.

Att det blir dyrare än när man ger Telia 10 års ensamrätt är ganska givet, men med ett dussin leverantörer kan man nog förvänta sig att priserna börjar sjunka ganska snart.
 
IngMatt
Verkar olika pga områden
 
mycke_nu skrev:
Även Boxer kommer snart till Öppen Fiber.

Att det blir dyrare än när man ger Telia 10 års ensamrätt är ganska givet, men med ett dussin leverantörer kan man nog förvänta sig att priserna börjar sjunka ganska snart.
Fast inte har väl Telia 10 års ensamrätt i Öppen Fiber? Det är väl det som är poängen med Öppen Fiber, att det ska finnas valmöjligheter för slutkunden. Flera av de leverantörer jag kollat på i ÖF har både kort uppsägningstid och ingen bindningstid.
 
Nej det var inte så jag menade.

Vill man har riktigt billig Triple-Play så får man ge Telia eller någon annan ensamrätt i nätet under lång tid. Det går dock inte i Öppen Fiber-plattformen.

Poängen med Öppen Fiber är just att den skall vara öppen, men eftersom Telia/Skanova fortfarande vill tjäna 100 kr per anslutning oavsett vem som levererar tjänsterna så kan det aldrig bli riktigt billigt. Dock tror jag att det kommer att bli väsentligt billigare än vad det är idag.

Ett annat alternativ är förhandla fram någon form av gruppavtal med någon av leverantörerna inom Öppen Fiber. Även detta tror jag är något som kommer snart.
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Aha, då är jag både med på vad du menar och helt överens med dig!
 
IngMatt
T3 tar fem arbetsdagar, supporten svarade direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.