Hej

Håller på att renovera ett äldre uthus som ska användas som gäststuga med ojämna mellanrum. Huset ska stå ouppvärmt när det inte används och isoleras med befintliga reglar och trossbotten. Men utmaningen är att det är ganska udda dimensioner på reglarna, 75 respektive 55 mm.
- Hur anpassar jag bäst standardimensioner av isolering till reglarna? Det verkar vara standarddimensionerna 45, 70 och 120 som ligger närmast.

Ska jag använda stenull och "riva bort" överskottet, ett skitjobb jag helst undviker. Eller kan jag ta glasull och pressa samman en tjockare dimension? Vad hände med värmevärdet då och kommer väggarna att bågna? Ett tredje alternativ vore förstås att sätta läkt på reglarna för att hamna på en standarddimension och dessutom få bättre isolering. Med det är redan nu ett ganska litet utrymme som jag helst inte vill reducera mer. Och ska användas ganska sällan så jag är inte så rädd uppvärmningskostnaderna.

Eller finns det ytterligare alternativ?
 
Å Åke Svilling skrev:
Hej

Håller på att renovera ett äldre uthus som ska användas som gäststuga med ojämna mellanrum. Huset ska stå ouppvärmt när det inte används och isoleras med befintliga reglar och trossbotten. Men utmaningen är att det är ganska udda dimensioner på reglarna, 75 respektive 55 mm.
- Hur anpassar jag bäst standardimensioner av isolering till reglarna? Det verkar vara standarddimensionerna 45, 70 och 120 som ligger närmast.

Ska jag använda stenull och "riva bort" överskottet, ett skitjobb jag helst undviker. Eller kan jag ta glasull och pressa samman en tjockare dimension? Vad hände med värmevärdet då och kommer väggarna att bågna? Ett tredje alternativ vore förstås att sätta läkt på reglarna för att hamna på en standarddimension och dessutom få bättre isolering. Med det är redan nu ett ganska litet utrymme som jag helst inte vill reducera mer. Och ska användas ganska sällan så jag är inte så rädd uppvärmningskostnaderna.

Eller finns det ytterligare alternativ?
Lösull?
 
  • Gilla
Åke Svilling och 1 till
  • Laddar…
Ska huset stå delvis ouppvärmt så bör du för det första undvika hygroskopisk (tar åt sig fukt men avger inte) isolering.
Gör väggarna så att de "andas".
Cellulosafiber funkar jättebra.
Undvik diffusions plast.
Det brukar gå att pressa ihop skivorna lite grann så det är nog inget problem, annars lösull.
 
  • Gilla
Åke Svilling och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
Åke Svilling
  • Laddar…
L lat skrev:
Ska huset stå delvis ouppvärmt så bör du för det första undvika hygroskopisk (tar åt sig fukt men avger inte) isolering.
Gör väggarna så att de "andas".
Cellulosafiber funkar jättebra.
Undvik diffusions plast.
Det brukar gå att pressa ihop skivorna lite grann så det är nog inget problem, annars lösull.
Är inte cellulosa-isolering hygroskopiskt? Eller finns det varianter som inte tar upp vatten? Jag hade nog tänkt mig en någon typ av ångspärr mot insidan, och bara vindpapp mot ytterpanelen.
- Men menar du att jag borde undvika det helt eller att undvika den varianten som är halvgenomsläpplig, typ https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022
Lösull ska jag definitivt titta närmare på.
 
S Stuff skrev:
Är det bara regeltjockleken som varierar? Är CC-avståndet okej?

När jag isolerade mitt garage med lite udda dimensioner så använde jag Rockwools Flexibatts.
Den har en långsida som är mjukare och ger 40 mm "dragspel" som anpassar sig efter variationer.

[länk]
Du har helt rätt, även avståndet mellan reglarna varierar. Så någon form av tillpassning har jag nog räknat med. Men Flexibatts är ett bra tips. 👍
 
Å Åke Svilling skrev:
Är inte cellulosa-isolering hygroskopiskt? Eller finns det varianter som inte tar upp vatten?
Nej inte hygroskopiskt, hygroskopiska tar upp fukt men avger inte.
Cellulosa tar upp och avger fukt. Alltså, andas. Likasom trä.
En ångspärr på insidan är helt ok, men inte en helt diffusionstät plast.

Cellulosa finns även som skivor som är lätt beabetade.
 
Lat: Du har helt fel. Tyvärr.

Det är inget problem med en tät fuktspärr. Den brukar benämnas ångspärr.

All isolering släpper ifrån dig exakt lika mycket fukt som den tar upp. Cellulosa brukar benämnas hygroskopisk eftersom den kan ta upp mycket mer fukt utan att bli så blöt att det riskerar att mögla.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
R
Mineralullsprodukter är diffusionsöppna. Det
innebär att vattenånga lätt vandrar genom dem. Produkterna suger inte vatten kapillärt och tar inte upp fukt från luften.

Vatten som kommit in i produkterna genom regn eller dränkning torkar ut om isoleringen lagras torrt och luftigt. Produkterna återfår då sin ursprungliga isolerförmåga. Om det inträngande vattnet varit förorenat finns det risk att föroreningarna finns kvar i isoleringen och produkten kan av denna anledning behöva kasseras.
 
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Det är inget problem med en tät fuktspärr. Den brukar benämnas ångspärr.
Så du inser inte skillnaden på en ångbroms och en diffusions/ång-spärr ?

Sen får du gärna läsa på kring definitionen av hygroskopisk.
Edit, märker när jag läser på olika ställen att ordet hygroskopi används på olika sätt.
Vad jag avser här är att tex glasull binder vatten utan att ta upp det, dvs om du häller vatten på en glasullsskiva och sedan river isär den efter x dagar så finns det fortfarande fukt/vatten i den. Gör du samma sak med en cellulosafiberskiva så kommer den att vara torr.
 
Redigerat:
Jo, jag förstår skillnaden på ångbroms och ångspärr. Men dy tycks mena ångbroms när du skrev ångspärr. Jag håller inte alls med dig om att det ska vara ett genomsläppligt skikt.

Du tycks ha insett att du har fel om vad hygroskopiskt betyder.

Att mineralull inte skulle torka om du blöter ner den är också fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.