Jag håller på att planera en byggnation av en fritidsvilla. Boytan kommer vara 98 m2 i bottenplanet och 40 m2 utav ett loft som är öppet ner mot vardagsrummet.

Till en början kommer vi att använda huset som en fritidsvilla med möjlighet att kunna vara där även under sen höst och tidig vår. Huset kommer att vara beläget utanför Ystad i Skåne precis intill havet. Det innebär att det tidvis kan blåsa en hel del.

Vi vill också försäkra oss att det är möjligt att ha huset i framtiden som ett permanen bostad.

I offert och kalkyl finns följande fakta

- Isoleringen i väggarna är 170 mm
- Isoleringen i taket är 220 mm
- Vi skall ha vattenburen golvvärme som drivs med en frånluftsvärmepump
- Fönstrena är 3-glas
- Vi tänker också sätta in en kammin

Jag undrar följande
- Är detta en tillräcklig isolering, speciellt i väggarna?
- Vinner man mycket på att gå upp till 240 mm i väggarna?
- Är det en dyr kostnad att öka till 240 mm i väggarna?
- Kan huset klassas som en permanenbostad med en sådan isolering?

Tacksam för era synounkter.
 
Jag tycker nog det är taket som är den svaga punkten. Jag tolkar det som att du har öppet till nock på halva och sen ett loft på resten, ingen vind mao och alla isolering i taket. Då känns 220mm i ett snedtak snålt, tänk på att om du tex har 45 graders lutning så har du i princip 140 kvadrat exponerad takyta. Rekomenderad tjocklek i snedtak är 400mm men med tanke på att du har huset i Ystad kanske 300mm är ok.

Att öka isolering är "förhållandevis" inte dyrt då man bygger ett helt nytt hus. Men jagar man kostnad så är naturligtvis inte tjockare isolering gratis. Kollar man på Byggmax så ligger 170 mm isloering på 70kr/m2 och två st 120mm kostar 96kr/m2Det kommer ju även krävas bredare och/eller fler reglar.
 
Jag skulle tro att huset kommer att klassas som ett permanentbostad.
Har ju tjockare isolering änn MÅNGA villor så.

Men det kanske komunen kan säga något om. Säkert de som bestämmer detta. I norra lappland är det kanske inte en permanetbostad.. Men i Ystad så..

I nya villor så byggar man i dag med minst 200mm i väggar oftast 250mm i väggar. Så 170 är ju inte fy skam. Inte så långt borta. Jag håller också med om att 220 i tak är välldigt lite.. minimum 300mm skulle jag säga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.