S
Jag ska lägga laminat på ett troligen oisolerat betonggolv. Det är torrt och det låg ett liknande golv innan med något som liknade 2mm tjockt cellplast under. Det var kallt att gå på...

Nu måste jag höja golvet runt 5cm och tänkte då isolera lite.

Tanken är följande:
Ångspärr (diffplast)
Runt 2cm isoleringsskiva
Golvspånskiva 22mm (har en del över)
Stegdämpningsmatta 2mm?
Laminat 8mm

Är det en bra lösning?
Vilken isolerskiva ska jag ha som dessutom tåler hyfsat tunga möbler som garderober utan att komprimeras efter nått år?

Obs, ingen golvvärme, så skippa dyra spårade skivor.

Ett plus om man kan finna en återförsäljare i Skåne!
 
Redigerat:
S
Eller ska man lägga på 35mm epscement, flytspackla 5-7mm och sen plast, stegdämp och laminat?
 
S
Bumpar, behöver svar snart... tack!
 
Vi har betongplattor på kapillärbrytande skikt, med 5-10 cm cellplast och flytande spånskivegolv med plastmatta.
Vi har inte märkt av några problem. (Därmed inte sagt att det inte kan finnas...) Vi har FTX-ventilation vilket gör mycket för luftkvaliteten. Dock kan ju ventilationen också dölja ev problem så att de går under radarn, men som sagt - inget vi märkt av ännu.

Utifrån en snabb genomskumning av bifogad länk i föreg inlägg, så vore kanske byggplast och EPS-betong det lämpligaste? + ett väl fuktgenomsläppligt golv ovan (=trä).
 
S
500L EPS-cement är inköpt och 300kg flytspackel ska inhandlas imorgon.

Sen blir det byggplast, stegdämpningsmatta och laminat.

Plattan ligger runt 0,6m över mark och jag gissar på det är sand under plattan och huset står på sandjord.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.