Har letat men ej funnit ett konkret svar på detta.

Vilken isolering är lämplig att använda?

Vill isolera det mesta även innerväggar för bullerdämpning. Gullfiberplattor tänkte jag men hur lämpligt är det egentligen?
 
Tja, glasull eller stenull i plattor eller rullar är lämpligt till de flesta konstruktioner. Lösull på vinden. Så ser det ut i 99% av husen. Är det något särskilt du funderar på?
 
GLÖMDE det viktigaste.

Det är i badrum detta ska göras. Både mot ytter och innervägg. Även en vägg mot bastu.

Är det någon skillnad då?
 
v-g skrev:
Har letat men ej funnit ett konkret svar på detta.

Vilken isolering är lämplig att använda?

Vill isolera det mesta även innerväggar för bullerdämpning. Gullfiberplattor tänkte jag men hur lämpligt är det egentligen?
har sagt det förut men säger det igen... Ullen är klart överskattat men den hjälper.... Släng gärna mer pengar på gipslager än på isolering (Beror givetvis på nivån) .... Men som svar på din fråga glassfiber funkar klockrent....
 
Tack för svar. Såklart är jag även ute efter lite isolering också :)

Finns några andra (ej frigolit) bra alternativ som är bättre eller likvärdiga men billigare?
 
Nix. :)
 
Nu tänkte jag till igen vad gäller isoleringen.

Golven kommer bestå av 2"x6" reglat CC30, på detta 22 spån gjutet ~45mm med vattenburen golvvärme.

Nedre reglarna kommer ligga 45mm från betongen på klotsar. Antagligen bör man inte lägga isoleringen på denna(betiongen) utan hålla den uppe med hönsnät eller dylikt.

I rummet under är det ett förråd som tidigare ventilerades mha självdragsventilation dock gick röret mitt i blivande badrummet (och var gjort av eternit). Rummet är svalt och saknar uppvärmning dock ej minusgrader. Hål i taket pga tidigare ventilation finns. Tänkte ha detta som "inspektionshål"

Frågor:
1.Hur ska man fästa isoleringen och vilken tjocklek(typ gullfiber)?
2. Detta "skrå"-utrymme under badrumsgolvet bör detta ventileras eller räcker det med att man gör ett hål i röret för frånluftsventilationen för badrummet så det suger runt väggar osv (kommer vara en luftspalt pga bastu).

Tillägg hittade DENNA isolering är denna lämplig till detta ändåmål.
 
Kanske orelevant men detta blir ju ungefär samma konstruktion som i övriga huset där det ligger en blindbotten och sen sågspån mellan reglarna. Dock känns sågspån inte som rätt lösning/isolering för detta rum.

Byggvaruhuset kan ju som vanligt inte mer än mig så där var det inte lönt att fråga.
 
Slut på detta nu jag frågade roxull själva och de rekommenderade att fylla upp hela utrymmet med isolering så så får det bli. Enklast så tror jag.

Isoleringen är redan köpt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.