Ett hus med källare är byggt 1968. Finns det någon på forumet som har några teorier/kunskaper om hur man isolerade källaren på den tiden?

Golv: Det finns vattenburen golvvärme i gillstugan, övriga delar är betonggolv. Hade man isolering under golv då? Vad hade man tillgång till? Cellplast? Leca-kulor?

Väggar: Väggarna är olika tjocka. Drygt 30cm i gillestugan, och närmare 50 cm i övriga utrymmen. Kan det vara betonghålsten i två lager med mellanliggande isolering? Fanns Iso-LECA på den tiden?

Intressant att få reda på mer. Svärfar undrar lite om det går att sänka energiförbrukningen ännu mer. Har installerat bergvärme...
 
Rypos skrev:
Ett hus med källare är byggt 1968. Finns det någon på forumet som har några teorier/kunskaper om hur man isolerade källaren på den tiden?
Jag får väl rannsaka minnet. ::)

Golv: Oftast ingen isolering under golvet. Vid golvvärme la man 20 eller 50 mm frigolit. Oljan var ju billig då. ;D

Väggar: Murades oftast med betonghålsten. Utsidan ströks med asfalt. Isolerade gjorde man oftast bara i gillestugan. Då reglade man med träreglar mot betongen och satte isolering mellan reglarna. Sedan träpanel som ytbeklädnad.

Jag blir lite konfunderad över dina olika väggtjocklekar. :-/ Betvivlar att det kan vara dubbla väggar med isolering emellan. Tror snarare att den ena sortens block tog slut så då använde man en annan sort istället. ;)

Du kanske kan kika i en väggventil hur väggen är uppbyggd. :-/ ;)
 
Vår källarmur är uppbyggd med betonghålsten 27.5 cm, och jag har svårt att tro att det fanns de som byggde väggar som var 50 cm, såvida de inte "kommit över" ett antal större stenar. Har du kollat i ventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.