Hej alla!

Jag har en äldre Grundfos cirkulationspump till radiatorerna. Ingen aning om exakt hur gammal men 90-tal kan jag tänka mig för då byttes oljepannan ut mot elpanna och några radiatorer byttes också ut. Numera har jag bergvärme.

Cirkulationspumpen har inställningarna I, II och III. Det måste väl vara olika effektkurvor/varvtal. Pumpen är helt manuell vad jag vet.

Vilken inställning är bäst? Sett till pumpens funktion och livslängd, samt komforten i huset, och kombo med värmepumpen. Jag kör värmepumpen med snålinställningar på tappvarmvatten men vill ha varma element. Siktar på 17 grader inne. Grundfos cirkulationspump, röd och svart, tekniska specifikationer, rörinstallation, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Diff på 6 grader mellan VB-fram och VB-retur sägs vara bäst.
 
M MagHam skrev:
Diff på 6 grader mellan VB-fram och VB-retur sägs vara bäst.
Ok då ska jag nog sänka från III till II. Just nu är det tajt mellan kurvorna.
 
Med värmepump vill man ha så låg framledningstemperatur som möjligt, det enklaste sättet att uppnå det är att hela elementytan ska vara varm och därför säger jag läge tre som standard, är det ett litet hus och det börjar låta om ventilerna så sänk till tvåan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Digital display av värmesystem, temperaturinformation, driftstatus, EcoHeat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm som visar graf över temperaturer i ett värmesystem med texten "Driftinfo värmesystem".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P Plutus skrev:
Med värmepump vill man ha så låg framledningstemperatur som möjligt, det enklaste sättet att uppnå det är att hela elementytan ska vara varm och därför säger jag läge tre som standard, är det ett litet hus och det börjar låta om ventilerna så sänk till tvåan
Vad räknas som låg framledningstemp? Min VP skickar nu 35-40 grader med -6 ute. Radiatorerna är äldre och blandade.
 
P Plutus skrev:
Med värmepump vill man ha så låg framledningstemperatur som möjligt, det enklaste sättet att uppnå det är att hela elementytan ska vara varm och därför säger jag läge tre som standard, är det ett litet hus och det börjar låta om ventilerna så sänk till tvåan
Nja...
Jag är inte kyltekniker (förhoppningsvis finns det någon sådan på BH som kan uttala sig).
Anledningen till att man ska eftersträva ca 6 graders differens på VB sägs i alla fall vara att kylmediet R407C är en zeotropisk blandning av tre olika gaser med olika kondenseringstemperatur. Den har en s k "glide" - ett intervall där kondenseringen sker - och därför är det bara bra om det skiljer 6-7 grader mellan stigare och retur.
Om det stämmer eller inte får gärna nån expert uttala sig om.
 
M MagHam skrev:
Nja...
Jag är inte kyltekniker (förhoppningsvis finns det någon sådan på BH som kan uttala sig).
Anledningen till att man ska eftersträva ca 6 graders differens på VB sägs i alla fall vara att kylmediet R407C är en zeotropisk blandning av tre olika gaser med olika kondenseringstemperatur. Den har en s k "glide" - ett intervall där kondenseringen sker - och därför är det bara bra om det skiljer 6-7 grader mellan stigare och retur.
Om det stämmer eller inte får gärna nån expert uttala sig om.
Är inte heller kyltekniker men VP brukar väl ha bäst COP vid framledning 35 och retur 30 såsom de är utvecklade och konfigurerade. Självklart ingen evigt allmängiltig sanning men en indikation. Diff 5 alltså vilket är nära dina 6-7 på köldmediet, även om jag vågar tro att man måste se till fler faktorer i varje enskilt system.
 
Värmepumpen har bättre COP ju lägre framledningstemp du har. Den är bättre vid 25 grader än 35.
Och som MagHam skriver så har olika köldmedier olika optimal diff över kondensorn.
 
useless useless skrev:
Värmepumpen har bättre COP ju lägre framledningstemp du har. Den är bättre vid 25 grader än 35.
Och som MagHam skriver så har olika köldmedier olika optimal diff över kondensorn.
Javisst, menade mer att 35 är rimligare än 40-50-60 som i äldre högtempsystem. Men ju lägre desto bättre.

Nu är termostaterna öppna och radiatorerna varma. Full sprut på cirkulationspumpen. Tempfall endast 2 grader (37/35).

Frågan var då om man bör testa att sänka framledningstemp (VP) eller flödet (cirkpump, står nu på III).
 
Det är två delfrågor här.
1. Att det är bäst med låg framledning är ett odiskutabelt faktum som har med termodynamikens obönhörliga lagar att göra.
2. Om det stämmer (?) att kondensorn fungerar optimalt om den får jobba med hela kondenseringsintervallet på kylmediet (vilket för R407C är nånstans runt 6 grader).
 
M MagHam skrev:
Det är två delfrågor här.
1. Att det är bäst med låg framledning är ett odiskutabelt faktum som har med termodynamikens obönhörliga lagar att göra.
2. Om det stämmer (?) att kondensorn fungerar optimalt om den får jobba med hela kondenseringsintervallet på kylmediet (vilket för R407C är nånstans runt 6 grader).
Ja frågan var förenklad, cirkpumpen är ju enkel men hela värmesystemet komplext. Har inte reflekterat över inställningen på cirkulationspumpen så mycket innan men nu är jag nyfiken på vad som kan vara en optimal inställning med kallt väder och höga elpriser.

Skulle ett generellt svar kunna vara att låta cirkulationspumpen gå för fullt, sätta en max framledningstemp i VP:n, samt ha alla termostater fullt öppna?

Kan givetvis experimentera med kurvor etc också men är ju så mycket lättare att diktera hårda gränsvärden.

Då huset är gammalt och lite dragigt och halvdant isolerat går det nog inte att komma ner till 25 i framledning dock men det är ju bara att testa.
 
Och en följdfråga - VP:n har ju en egen radiatorpump, men den gör man väl inga inställningar för?

Och den externa cirkulationspumpen ute på slingan ska gå oberoende av den interna? Man vet ju inte varvtal och sånt...

Hittade nu även menyn med VP-diff, den är just nu 4,8 (42,1/37,3) så inte åt helsike
 
Redigerat:
S Sir Duke skrev:
Cirkulationspumpen har inställningarna I, II och III. Det måste väl vara olika effektkurvor/varvtal. Pumpen är helt manuell vad jag ve
Normalt sett så är alla gamla c-pumpar överdimensionerade och kan i de flesta fall utan vidare köras på läge 1.

Men du kan själv räkna på det:
Låt oss säga att du har ett hus på 150m2 som kräver 50W/m2 vid -20C. Vid ett Delta-T på 6C så behöver du då pumpa runt x m3/h. 1,16 är omvandling mellan Kcal>W och 1000 är l>m3

150*50/6*1,16/1000~1,45m3/h
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Det stämmer att 407 är en blandning och har en glide och således har flera kok och kondenseringpunkter, men det har mer betydelse för en kyltekniker när man fyller ett system, 407 har normalt högre underkylning för att det inte ska bli fel. Detta är ingenting som påverkar driften hos en värmepump utan det viktiga är så låg framledning som går att åstadkomma. Detta ska inte förväxlas med förångning av 407 och mekaniska expansionsventiler, dessa har en mekanisk begränsning av att förångningen måste vara minst 5 gr. lägre än inkommande brine, och med det så är det ingen vits med att ha ett högre flöde än som ger dessa 5 gr. Det gör inget om flödet är högre, men det höjer inte förångningen.
40 gr. vid -6 är jättebra, två gr. differens är misstänkt lågt, kanske något element "kortsluter" flödet? så att ett element har ingen mätbar minskning och element längre bort i slingan har betydligt högre? 5gr. diff är normalt
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det stämmer att 407 är en blandning och har en glide och således har flera kok och kondenseringpunkter, men det har mer betydelse för en kyltekniker när man fyller ett system, 407 har normalt högre underkylning för att det inte ska bli fel. Detta är ingenting som påverkar driften hos en värmepump utan det viktiga är så låg framledning som går att åstadkomma. Detta ska inte förväxlas med förångning av 407 och mekaniska expansionsventiler, dessa har en mekanisk begränsning av att förångningen måste vara minst 5 gr. lägre än inkommande brine, och med det så är det ingen vits med att ha ett högre flöde än som ger dessa 5 gr. Det gör inget om flödet är högre, men det höjer inte förångningen.
40 gr. vid -6 är jättebra, två gr. differens är misstänkt lågt, kanske något element "kortsluter" flödet? så att ett element har ingen mätbar minskning och element längre bort i slingan har betydligt högre? 5gr. diff är normalt
Ja diffen är ju minimal, skumt när uppvärmningsbehovet är stort.

Tack för input ang framledningstemp, "tror" själv att gamla hus kan behöva 40.

Ser att brine är 2 och retur 0 men VPdiff ca 5, är väl acceptabelt? Dock har VP:n kört 16 h senaste dygnet trots innegivare sänkt till 17 i börvärde.

Ja radiatorna är väldigt blandade i ålder, modell och kanske status, kan finnas någon hemlighet där kanske.

Men även om en del faktorer är okända, är det vettigt att testa att sänka cirkulationspumpen från III till II? Och hålla koll på tenp i radiatorkretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.