Har råkat få detta bekymmer på halsen. Men vad ska man kika på idag?

Siemens har sina IQ700 med flexibla zoner, det låter behändigt. Funkar det bra?

Annat att tänka på?

Har en 3 år gammal Electrolux som kommer ersättas via försäkring och behöver bytas ut, skulle gärna få detta byte att bli kul så allt jobb gjorde att nått blev bättre. :)
 
Köpte denna för 1,5 år sedan, vi är väldigt nöjda.

https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/siemens-ex851fvc1e/

Använder inte några avancerade funktioner med zonerna.

De tre zonerna till vänster går på ett effektsteg och stora zonen till höger går på ett annat => inga problem att köra många saker samtidigt.

Den extra bredden var ett enormt lyft från standard 60cm…. Väl värt lite extra jobb i bänkskivan samt att åka 20mil för att hämta en bredare kåpa till fläkten….med den bredare kåpan började plötsligt den vindsmonterade fläktmotorn fungera som den ska….jo just det, ny matning från elcentralen blev det också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har följande Siemens iQ500 häll,
[länk]

Har använt både kombizon och Move-funktionen några gånger. Vi har hitintills inte haft något bra kärl/stekplatta för att använda kombizonen optimalt, men nu har jag köpt ett stekbord som är 25x42cm som är lite stärre än vad kombizonerna är (21×38).
Den ser liknade ut mot vad jag har idag. Tror problemet är att det är två zoner med en slinga vardera som man kan kombinera.

För att det ska fungera bra så måste det nog vara 1 zon med ett flertal slingor som sköter sig beroende på var en last står.

Killgissning men känns rimligt, en snikvariant och en riktig variant av samma idé?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Köpte denna för 1,5 år sedan, vi är väldigt nöjda.

[länk]

Använder inte några avancerade funktioner med zonerna.

De tre zonerna till vänster går på ett effektsteg och stora zonen till höger går på ett annat => inga problem att köra många saker samtidigt.

Den extra bredden var ett enormt lyft från standard 60cm…. Väl värt lite extra jobb i bänkskivan samt att åka 20mil för att hämta en bredare kåpa till fläkten….med den bredare kåpan började plötsligt den vindsmonterade fläktmotorn fungera som den ska….jo just det, ny matning från elcentralen blev det också.
Ah lite för stor för vad jag kan ha, har ett hål i stenskivan för en 60-häll.

Hur fungerar den variabla zonen?
Kan du flytta omkring en kastrull och det fortsätter att vara lika varmt?
Kan du addera en liten stekpanna eller en kastrull till?
Hur fungerar det?
Får den samma inställning som kastrull 1?
Hur reglerar man skillnaden mellan de olika kärlen?

Många frågor 😁
 
Tekniker Tekniker skrev:
Hur fungerar den variabla zonen?
Kan du flytta omkring en kastrull och det fortsätter att vara lika varmt?
Kan du addera en liten stekpanna eller en kastrull till?
Hur fungerar det?
Får den samma inställning som kastrull 1?
Hur reglerar man skillnaden mellan de olika kärlen?
Som sagt, vi använder inte några avancerade funktioner för den flexibla zonen. Det blir oftast en stekpanna i mitten och sedan en på den flexibla zonen, men man håller ju inte på och flyttar runt saker så jag ser alla dessa funktioner som finns där som rätt överflödiga. Vi använder således den flexibla zonen som två fristående plattor (och oftast används då bara en del av denna eftersom det redan finns tre andra zoner att använda).
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Den ser liknade ut mot vad jag har idag. Tror problemet är att det är två zoner med en slinga vardera som man kan kombinera.

För att det ska fungera bra så måste det nog vara 1 zon med ett flertal slingor som sköter sig beroende på var en last står.

Killgissning men känns rimligt, en snikvariant och en riktig variant av samma idé?
Att det hitintills inte har fungerat optimalt att koppla ihop zonerna är pga att grytan vi har har en diameter på 26cm, det är bättre med ovala/rektangulära kärl.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Separata sliders tycker jag är viktigt, har ofta många zoner igång samtidigt, men det verkar inte som att det är så vanligt. När jag köpte min 2012 var det en hel del letande och det landade tillslut på den här,
https://www.siemens-home.bsh-group....view/Togglebox=manuals/Togglebox=accessories/

Flexibla zoner tycker jag funkar bra, det är praktiskt dels när man har många småkastruller med ex olika såser, men också när man behöver steka med tre fullsize stekpannor samtidigt.

Men allt handlar om vem man är som matlagare, nyårsfest hemma hade jag 6st plattor igång på spisen, en ugn med bröd och den andra med rostade rotfrukter, till och mikron var igång.

Jag valde Siemens dels för reptåligheten, men också för dom verkade hålla bra kvalitet, kompisen köpte Husqvarna ungefär samtidigt som lagades två gånger och han har sedan dess sen bytt häll två gånger, en gång var pga åsknedslag men dom andra bara pajade den.

Edit, det jag menar är att 10k kanske tvingar dig till sämre kvalitet, min häll kostade ca 4ggr mot den kompisen köpte, men med alla problem han har haft känner jag att min var värd pengarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
O
Tekniker Tekniker skrev:
Har råkat få detta bekymmer på halsen. Men vad ska man kika på idag?

Siemens har sina IQ700 med flexibla zoner, det låter behändigt. Funkar det bra?

Annat att tänka på?

Har en 3 år gammal Electrolux som kommer ersättas via försäkring och behöver bytas ut, skulle gärna få detta byte att bli kul så allt jobb gjorde att nått blev bättre. :)
Vi köpte den här i höstas till nya köket.

https://www.elgiganten.se/product/v...Kmbgz7awM6lbM7x8ExBoC48EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det var den som hade högst betyg av 60 cm hällarna på Råd och rön och jag är än så länge otroligt nöjd med den.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vi köpte den här i höstas till nya köket.

[länk]

Det var den som hade högst betyg av 60 cm hällarna på Råd och rön och jag är än så länge otroligt nöjd med den.
Den där har ingen variabel/kombi zon, på den går det inte med ett bra resultat använda stekbordet jag skrev om tidigare, som kommer här på bild,

Använd bakplåt på induktionshäll, text "GOURMETstål", fläckar, återspeglar fotograferande person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte använt stekbordet är, har bara "brännt in" det i ugnen.
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Den där har ingen variabel/kombi zon, på den går det inte med ett bra resultat använda stekbordet jag skrev om tidigare, som kommer här på bild,

[bild]
Har inte använt stekbordet är, har bara "brännt in" det i ugnen.
Återkom då gärna efter du testat för jag har hittills tyvärr aldrig hört någon med kombi-/flexzon som varit nöjd med det. Hade blivit himla glad om det förändrats och att det faktiskt fungerar nu!
 
D
Tekniker Tekniker skrev:
Har råkat få detta bekymmer på halsen. Men vad ska man kika på idag?

Siemens har sina IQ700 med flexibla zoner, det låter behändigt. Funkar det bra?

Annat att tänka på?

Har en 3 år gammal Electrolux som kommer ersättas via försäkring och behöver bytas ut, skulle gärna få detta byte att bli kul så allt jobb gjorde att nått blev bättre. :)
Det viktigaste är att hällens märkeffekt ligger omkring 230x2x16 ≈ 7,3 kW, och inte mycket lägre än så. Den skall inte bara ha 230x1x16 ≈ 4 kW.

En annan sak som jag tycker är viktig är att effekten ges jämnt över tid och inte i pulsar.

Den tredje saken är att det är bra om zonerna på en 60-häll dras ut mot kanterna så långt som möjligt så att kokkärlen inte krockar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Återkom då gärna efter du testat för jag har hittills tyvärr aldrig hört någon med kombi-/flexzon som varit nöjd med det. Hade blivit himla glad om det förändrats och att det faktiskt fungerar nu!
Har använt stekbordet ihop med kombizonen, det fungerade perfekt, inga problem med hällen, stekte på bra över hela stekbordet,
Stekt tärnad potatis i ugnspanna med stekspade, gyllenbrun, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.