Håller på att göra ett nytt badrum och funderar på vilket sätt som är bästa montera
badrumsfläkten för frånluft.

Alt 1. Hål i väggen och montera frånluftsfläkt med kallrasskydd högt upp på väggen

Alt. 2 Hål i taket och montera frånluftsfläkt upp i en gardrob på plan 2 och därifrån göra hål iväggen

Höjdskillnaden mellan dessa blir väl ca 80cm och det blir dessutom en böj på kanalen i alt 2, men kanske slipper ha kallrasskydd då

Åsikter om detta?
 
Alt 1 = + Billigare installation, - ljud
Alt 2 = - Dyrare installation, + lågt ljud

Kallrasskydd behövs om fläkten skall gå att stänga av.
Jag föreslår alt 2 med fuktstyrning, dvs fläkten går kontinueligt på ett grundflöde och när fukthalten överstiger inställt värde så varvas fläkten upp.
 
Tackar...det lutar nog åt Alt 2
Blir nog inte nämnvärt mycket dyrare dock, det blir lite mer kanal och kanalen går ju i varmt utrymme hela tiden så den behöver ju inte vara isolerad för någon kylas skull

Ett alternativ 3 skulle ju vara att fortsätta genom garderoben och göra hål i taket, men jag vet inte om det är värt besväret (garderoben ligger i takvinkel och har väldigt låg takhöjd där kanalen kommer gå så jag skulle bara få ytterligare ca 70cm om jag skulle ut på taket :)
 
Det är betydligt svårare och dyrare att täta en takgenomföring än en väggenomföring.
 
Jäpp...hittade en takgenomföringssats med frånluftshuv som inte verkade så knepigt att montera...
http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4564&cat=87&page=1

det blir ju lite dyrare, haha...men man får ju ytterligare lite längd på pipan och slipper helt och hållet böjar på kanalen och får då lite mer fart på frånluften...som sagt ska fundera på det
jag börjar med att ta hålet i badrumstaket...sen får jag se om jag böjer eller fortsätter rakt upp :)

(Det är galet att äga hus, ganska sjuka saker man snöar in på)
 
Ja har man inge jobb så skaffar man på sig det..:)

Du gör ju precis som du vill men själv så tycker jag inte de här enklare badrumsfläktarna låter speciellt störande den kvarten den går efter avslutad dusch/bad men men man väljer ju själv ;)
 
Jag har i baktanken att jag även förbättrar allmänklimatet i huset genom att göra en bra självdragskanal också. Förra ägaren till huset har sett till att ventilationen är i det närmaste obefintlig överallt, så det är inte bara badrummet jag tänker på...tror nog detta blir bästa lösningen
 
B
ventilation är viktigt.
tycker personligen att det ska finnas fläktdriven ventilation på två ställen.
toa/dusch/badrum och köket. i ett badrum kan du ha en fuktstyrd fläkt (toa en timer styrd fläkt).
installationen för badrummet tycker jag du ska göra i väggen.
 
Jag drog min ventilation genom andra våningen och ut på taket
Tror detta blir bästa lösningen då jag får en självdragskanal nu
Vilker förhoppningsvis kommer ge en förbättrad luftkvalitet till hela huset
Kan starkt rekommendera Vilpes frånluftshuv...mer osynlig än plåtarbeten och väldigt smidig att montera dit efter man tagit upp hålet i taket
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.