Det är dags att byta ut hydroforen som har tjänat ut efter 41 år. Den invändiga plastbehandlingen har smulats sönder och nu håller den på att rosta invändigt.

Jag är på det klara med att jag vill ha en hydrofor och ingen hydropress. 150 liter som det har varit innan räcker bra. Det är till en grävd brunn som antagligen har aningen surt och järnhaltigt vatten (har inte tagit några vattenprover)

Frågan är vilken man ska välja, plastbehandlad eller rostfri? Vet att det finns glasfiber också men det känns inte aktuellt.
Någon som kan beskriva vad är det för skillnad på de olika stålkvaliteterna?

Har googlat lite och hittat dessa:
Galvad/Plast:
Gävle Galvan, 5600:-

Rostfria:
DEBE, 4650:- (SS 2333)
Metrotherm/NIBE 5500:- (SS 2326)
Gävle Galvan 9500:- (1.4432 EN)

Vilken skulle ni valt?
 
Då jag bor ute på landet och arbetar som röris så håller jag på en hel del med enskilda vattenanläggningar, de flesta byter till hydropress, men byter man till en hydrofor så har jag under mina tre år satt in 1 galvad och resten RF. Känns rent spontant som att RF är säkrare, men å andra sidan som du säger så har ju den galvade hållit i över 40 år..
Får man fråga varför du ej väljer hydropress?
 
Intressant! Ja, det lutar nog åt rostfritt. Galvad är ju inte så billigt heller.
Frågan är hur stor skillnad det är på de olika RF-materialen i verkligheten.

Varför inte hydropress för min del:
- Jag tycker konstruktionen känns ohygienisk, att vattnet står stilla i hydropressen och inte passerar igenom, som i hydroforen. Hört att det kan bli mycket äckligt gegg på gummiblåsan.
- Även om hydropressen säkert håller rätt länge tror jag inte den håller lika länge som en hydrofor. (Men detta är ju inget jag vet utan bara en känsla jag har)
- Jag vill ha möjligheten att använda hydroforen som filter ("AquaBra"), tycker det verkar vara en väldigt smart idé. Vet inte om jag ska göra så från början, men man har ju alltid möjligheten.
 
Vattnet i en hydropress byts lika ofta som i en hydrofor.
 
En hydropress har bara ett inlopp, så därför blir en del av vattnet alltid kvar. En hydrofor har ett inlopp och ett utlopp så där byts vattnet ut kontinuerligt.
Så nej, då förstår jag inte hur du menar.
 
En hydropress byter och omsätter vattnet betydligt effektivare än en hydrofor, om man nu har det som skäl för valet.
 
OK spik99 och GK100, jag kanske får ge mig i den frågan, ni har nog rätt.

Det lutar åt MetroTherm-hydroforen. Även om Gälve Galvan är bättre stålkvalitet borde väl MetroTherm hålla 25-30 år utan problem? Det känns som den räcker i så fall.
 
Wellmate hydrofor i kompositplast, (trycksätter sig själv) 113 liter. Rostfri är den ju också :surprised:)

Du kan köpa många sådana istället för en rostfri. Ca 4500-5000:-

In och utgång sitter dessutom i botten vilket gör att fällningar och partiklar inte samlar sig på botten. Då slipper man även att stå och gröpa ur den via rensluckan.

Ja vet! jag har en själv....,
 
Betyder inte det att smuts och avfällningar hamnar i rörsystemet och sedermera sätter igen blandare och strilfilter istället?
 
Om man nu har problem med smuts i vattnet är det ju bättre att sätta ett enkelt partikelfilter innan hydroforen/hydropressen för att slippa få in skräp i vattensystemet.
 
Håller med patrik, tryckkärl är inget vattenfilter. Callidus har ett jättesmart partikelfilter med en strumpa som man byter och sen en ventil i botten som man bara kan släppa ut smutsen utan att behöva skruva isär allt. Kan även kompletteras med litet kolfilter med små kolstavar. Riktigt smart!
Lycka till!
 
Har du dessutom aggresivt vatten så är valet enkelt. Komposit inte metall. Metall ärgar, och ja! Även rostfritt!!
 
mogge_73 skrev:
Håller med patrik, tryckkärl är inget vattenfilter.
Lycka till!
Nej, men min kommentar handlade mest om att det inte är en självklar fördel med att partiklarna spolas bort från hydroforen och ut i rörsystemet.

Själv har jag ett Göingefilter kombi som innehåller sand. Små mängder sand kan följa med till hydroforen och med åren blir lite sand liggande i botten. Det påverkar inte vattenkvaliteten alls. På utgående ledningar har jag sedan ett enkelt partikelfilter.

Till TS, jag har en invändigt plastbehandlad utvändigt galvad hydrofor, den fungerar bra och rostar inte. MEN komposit är inget dåligt val kan jag tycka.
 
Nej absolut! Men kan man slippa få sand i botten så är det ju ännu bättre. :surprised:) leve partikelfilter!
 
Tack för alla intressanta synpunkter.

Jag ska absolut sätta in ett partikelfilter innan hydroforen, det hade jag tänkt hela tiden.

Envis som jag är, är jag ändå fortfarande inne på en hydrofor i rostfritt. Känns mer rejält än glasfiber och det kostar ju inte mer. Jag kan inte heller se problemet med att använda hydroforen som ett filter för att t.ex. höja pH... Varför inte, separata filter som t.ex de från Callidus är definitivt inte billiga. Vet av erfarenhet, för jag har köpt ett till jobbet.

Men en sak har jag insett. Jag ska göra ett vattenprov innan jag bestämmer mig för vilken lösning det blir. Just nu är det mycket järn och skräp i vattnet men det beror nog delvis på att hydroforen har rostat sönder invändigt. Därför tänkte jag inte ta något prov innan jag hade en fräsch anläggning. Men tar jag i stället ett prov först så vet jag mer om pH, järnhalt etc. Det kanske går att ta provet direkt ifrån brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.