Det är dags att byta ut hydroforen som har tjänat ut efter 41 år. Den invändiga plastbehandlingen har smulats sönder och nu håller den på att rosta invändigt.

Jag är på det klara med att jag vill ha en hydrofor och ingen hydropress. 150 liter som det har varit innan räcker bra. Det är till en grävd brunn som antagligen har aningen surt och järnhaltigt vatten (har inte tagit några vattenprover)

Frågan är vilken man ska välja, plastbehandlad eller rostfri? Vet att det finns glasfiber också men det känns inte aktuellt.
Någon som kan beskriva vad är det för skillnad på de olika stålkvaliteterna?

Har googlat lite och hittat dessa:
Galvad/Plast:
Gävle Galvan, 5600:-

Rostfria:
DEBE, 4650:- (SS 2333)
Metrotherm/NIBE 5500:- (SS 2326)
Gävle Galvan 9500:- (1.4432 EN)

Vilken skulle ni valt?
 
Då jag bor ute på landet och arbetar som röris så håller jag på en hel del med enskilda vattenanläggningar, de flesta byter till hydropress, men byter man till en hydrofor så har jag under mina tre år satt in 1 galvad och resten RF. Känns rent spontant som att RF är säkrare, men å andra sidan som du säger så har ju den galvade hållit i över 40 år..
Får man fråga varför du ej väljer hydropress?
 
Intressant! Ja, det lutar nog åt rostfritt. Galvad är ju inte så billigt heller.
Frågan är hur stor skillnad det är på de olika RF-materialen i verkligheten.

Varför inte hydropress för min del:
- Jag tycker konstruktionen känns ohygienisk, att vattnet står stilla i hydropressen och inte passerar igenom, som i hydroforen. Hört att det kan bli mycket äckligt gegg på gummiblåsan.
- Även om hydropressen säkert håller rätt länge tror jag inte den håller lika länge som en hydrofor. (Men detta är ju inget jag vet utan bara en känsla jag har)
- Jag vill ha möjligheten att använda hydroforen som filter ("AquaBra"), tycker det verkar vara en väldigt smart idé. Vet inte om jag ska göra så från början, men man har ju alltid möjligheten.
 
Vattnet i en hydropress byts lika ofta som i en hydrofor.