Jag och min man ligger i planeringsstadierna för att bygga nytt.
Vi vill ha en ny enplans-villa i modernt stuk med öppen planlösning på runt 100 kvm för max 1,5 miljoner och då nyckelfärdigt exkl tomt.
Vilken husleverantör rekommenderar ni?
Vi har kollat på Älvsbyhus och Myresjöhus, men har hört mycket negativt om Älvsbyhus.

Vad är era erfarenheter?

Tacksam för svar//Catharina och Anders
 
62 som har läst, ingen som har svarat :)
Kom igen nu, ni har åsikter det VET jag!
 
Kolla Vårgårdahus - de har ett par jättefina hus i modern stil som är något större men de anpassar efter önskemål. Har fått goda referenser på Vårgårdahus, men har inte själva byggt ännu.
 
Hej hej!

Vi är i ungefär samma sits som er. Planerar att bygga hus men vet inte vilken leverantör vi ska välja. Jag kan alltså inte rekommendera er någon husleverantör men kan ju dela med mig av de tips vi fått. Vill ni ha platta eller torpargrund? Vad jag har förstått är Älvsbyhus, Hjältevadshus och Smålandsvillan rätt "billiga". Alla dessa bygger med torpargrund. Sen har vi fått tips om att de något dyrare leverantörerna Myresjöhus, Eksjöhus, A-hus och LB-hus har sk budgethus till hyfsade priser i sitt utbud. Hus där man oftast inte kan ändra i planlösningen. Dessa tillverkare bygger på platta. Många här på forumet verkar föredra att bygga på platta och enl många håller de husen en högre kvalitet och standard. Jag vet inte. Precis som du har jag hört mkt negativt om Älvsbyhus. Kollar man dock bara på priset verkar ju Älvsbyhus överlägset billigast följt av Hjältevadshus. Men vad de har för kvalitet och standard vet jag inte.

Visst är det svårt...? Vi har blivit lite klokare av alla råd å tips men absolut inte kommit fram till något slutgiltigt ännu. Så jag hoppas du får många bra svar som även vi kan dra nytta av ;-)

Lycka till!
 
Tyvärr är det nog så att man oftast (eller alltid) får vad man betalar för! De som byggar hus på torpargrund gör ju det bara av en anledning, att det är billigare... Gå in på anticimex hemsida och läs om Torpargrund/krypgrund så får ni se vad dom tycker....Det finns många som tillverkare som bygger lite billigare hus på platta, lb-hus, modulenthus, a-hus, Björklidenhus osv....
 
Kolla även vad småhusskadenämnden har att säga om torpargrunder. Deras skadestatistik på nybyggen är sorglig läsning. Att de i en stor rapport direkt avråder från att bygga med torpargrund fick mig att verkligen haja till!
 
Kolla på www.finnsmartstart.se

Sen tycker jag det är lite väl mycket pajkastning vad gäller torpargrund...

Rätt utfört så är det inga problem... Hur går det med en platta på mark om inte dräneringen är rätt utförd??
 
Älvsbyhus levererar flest hus år efter år, så helt kassa kan de inte vara. Lågt pris och lägre standard / färre tillval än andra, men många verkar tycka att det är prisvärt.

Älvsbyhus och Finndomo (Modulent, Hjältevad, Smartstart mfl) använder väl torpargrund eftersom det passar bättre med deras teknik att bygga helt färdiga moduler i fabrik.

Det finns många husleverantörer, söker man här i forumet så kan man konstatera att alla har missnöjda kunder då och då. Säger väl mest något om branschen som helhet, just nu säljer de så mycket så att en misslyckad leverans inte spelar någon roll.
 
Pajkastning är det bara när man inte har belägg för det man säger. Att Älvsbyhus är populära beror nog mest på att de är billiga.

Rapporten som småhusskadenämnden tagit fram är sammanställd av Avdelningen för byggnadsteknik på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Läs sammanfattningen på sidan 3:

"Bygg inte med uteluftsventilerad krypgrund." är rätt tydligt. Där har Hjältevadshus en fördel.

http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf
 
Kika på Annebergs hus Basicserien.. Vi funderar själva på basic när vi bygger, fast basic 4
 
"bygg inte med ueluftsventilerad krypgrund". Det kommer vi med Smålandsvillorna inte göra heller. Den är isolerad och har inga ventiler. Nu hittar jag inte sidan men enligt SP så är detta en helt ok konstruktion. I samma klass som platta.
 
Jo jag känner till smålandsvillans nya konstruktion. Jag tror också att den är bättre, men tex finndomo som också kör isolerad torpargrund levererar alltid sina hus med avvfuktare i grunden. En del har dessutom haft problem med för höga fukthalter i grunden i sina hjätevadshus, trots avvfuktare. I mina öron låter det vanvettigt att man skall behöva en avvfuktare! Verkar som att man själv inte är övertygad att man har en bra konstruktion.

Det vore jätteintressant att läsa om konstruktionen på SP's hemsida! Hoppas du hittar länken för jag vill gärna ha dokumentation och fakta innan jag vågar rekommendera någon en torpargrund. jag hoppa verkligen att de har hittat ett sätt att komma runt den problematik som funnits under så många år.
 
Nu vet inte jag vart i landet ni bor men jag tycker att Ekefors hus har en god standard & bra priser på deras "ekonomen serie".Det är inte omöjligt att "göra" om i huset till en billig summa(tycker jag).Många andra som har dessa "billigare" varianter "vägrar" ju att rita om deras hus för att hålla kostnaderna nere. De bygger med platta ska jag väl även nämna då många budgetvarianter bygger med torpargrunder. Jag var även nyfiken på Vårgårdahus. Men jag som vill ha totalentreprenad så hade de lite svårt med etablerade kontakter med hantverkare där jag bor & jag orkar inte hålla i dessa trådar också -därutav totalentreprenad;). Jag tycker att det är så mycket annat som ska fixas med,dessutom ska man hinna med barn & jobb dessutom.
Lycka till!:)
 
Låt Dig inte förvillas av Stugbyggarns till synes hyfsade priser. Du får aldrig veta vad Du köper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.