Ska passbiten gå ner till golv elller ska den ligga i linje med högskåpen?
 
  • Vit köksinredning med högskåp och en vertikal passbit mellan skåpen och väggen. En kartongbit ligger på bänkskivan. Trägolv med en gång mot ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt passbiten med samma höjd som högskåpet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Passbiten till vänster om skåpen ska gå från botten av skåpet till toppen av skåpet.
Takanslutning och sockel går förbi ut åt vänster.

Tänk på att dra in passbiten något så ni inte sätter den ända fram i stommens framkant för då blir det fel när ni sen sätter takanslutningen då toppen av skåpen är lite indragna i förhållande till skåpssidorna.
Alltså kommer mötet mellan passbit och takanslutning inte bli korrekt om inte passbiten är inflyttad likvärdigt.


Mvh Köksmontör
 
  • Gilla
Ellibelli83
  • Laddar…
Beror väl lite på "vad man gillar".. jag har i mitt kök använt passbitar som matchar skåpsluckorna och istället satt dem flush med skåpsluckorna..

Edit: Nu kanske detta inte är så lätt med luckorna som TS har, men om någon annan hittar tråden (tänker jag)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Man kan mycket väl sätta en del av lucka utanpå passbiten om man vill liva framkanten på luckan men oavsett bör man sätta det i liv med skåpets topp och botten och jag vet ingen i branschen som skulle göra något annat.

Låter man den gå ner till golvet blir det väldigt märkligt vid sockeln. 🙃

Sen kan var och en alltid göra som den vill så klart. ;)
 
  • Gilla
Ellibelli83
  • Laddar…
Ja.. Jo.. på mitt ikea-kök är dock luckorna inte exakt lika stora som yttermåtten på skåpen, så där har jag också (autistisk som jag är) matchat i höjdled på luckorna 💩
 
Violina Violina skrev:
Ja.. Jo.. på mitt ikea-kök är dock luckorna inte exakt lika stora som yttermåtten på skåpen, så där har jag också (autistisk som jag är) matchat i höjdled på luckorna 💩
Du missförstod nog mig där.
Sätter man en yttre passbit eller del av lucka för man vill framkanten ska ligga i liv med luckans framkant så blir ju den samma mått som luckan intill och alla luckor hos alla tillverkare brukar vara 4mm smalare och lägre än stommarna så det är inget konstigt alls.
 
@Paul-Staffanstorp ja, det gjorde jag nog.. känns som att du nog menade exakt samma sak som jag gjort 🤓
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.