Jag håller på och monterar duschen (HansGrohe, inbyggd i väggen) och ska montera upp utkastaren (röret som går ur väggen som duschhuvudet sitter i) och funderar lite grann på vilken höjd duschhuvudet ska sitta på? Det finns ingen handdusch utan bara ett duschhuvud. Är 2 meter upp till duschhuvud en lämplig höjd? Längden på de boende i huset är 175-180 cm.

Tacksam för snabbt svar.
 
Jag kommer ha takdusch med inbyggnadssystem (ibox) och där kommer dusch huvudet (raindance 180 mm) sitta ca 2200mm över golv

Glöm inte att gå upp något i rördimension då åtminstone raindance-huvudena slukar en del vatten om dom ska funka optimalt (kommer själv köra 15 eller 18mm rör)
 
2,2m låer vettigt tycker jag. Kolla hur det ser ut mot tak? Vilken takhöjd är det 2,5?
 
Höjden till tak är 2,3 och därför funkar inte 2,2 m eftersom det är en liten böj på duscharmen som huvudet sitter fast i. Jag satte armen på 2,10 nu och då hamnar underkant på duschhuvudet på 2 m. Jag har Raindance 230 mm och 15 mm pex-rör.
 
Ok, då får du väl sätta den så högt upp som möjligt, men snyggt. Det är ju kanske snyggare med en liten glipa till taket?

2m fukar väl också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.