T
Undrar vilken höjd som är standard att sätt fläkten på? Har för mig att det ska vara 65 centimeter ovanför bänkskivan sätt, kan det stämma?
 
Så vitt jag vet så är det 65 cm vid vanlig spis (ej gas, som kräver ytterligare några cm). Detta förutsätter dock normalt att man antingen har ett lägre skåp över fläkten, eller at man har en fläktkåpa, eftersom "normal" höjd mellan bänk och skåp är ca 51 cm (fullhöjd ofta 233 cm, avgår tot höjd bänkskåp 90 cm, avgår väggskåp 92 cm, och kvar är 51:

Minsta avstånd är dock 50 cm, se länk http://www.viivilla.se/expert.asp?categoryid=9&articleid=16729

/alacs
 
T
Tack för svaret :) Slänger upp den på 65 cm då!
 
Har precis renoverat köket och höll länge på att fundera på hur fläkten skulle sitta. Till slut vann säkerhetstänkande före det estetiska så nu är fläkten högre (65) och vi ångrar oss inte! Det blev riktigt snyggt.
 
Jag har satt upp min fläkt på en bit över 65cm, och det blir bra mycket luftigare och ger en bra rymd, det känns annars som man får denna förbannade fläkten i ansiktet. Jag rekommenderar att montera dessa lite högre än 65.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.