Tänkte slänga ihop en bandputs, antingen som bilden visar eller med en med bandet vågrätt. Vilket varvtal vill man ha på motorn isf. Har försökt hitta något om detta på bandputstillverkares hemsidor utan resultat. Vissa säljs med 1-fas motor, något i mitt bakhuvud säger mig att 1-fas alltid har synkront varvtal på 1500 rpm osäker på detta dock.

I mitt fall blir det en lämplig 3-fas motor, tänkte börja kolla runt efter en i veckan i folks bra-å-ha hyllor. Annars har jag en 3-fasmotor jag kan ta, vet ej hur den är kopplad men det är två hastigheter på den, antar att den är 4-polig så då går den väl att köra både 1500 och 3000 rpm minus lite förluster, så kanske 1300 samt 2600 är mer sanning.

Rullarna tänkte jag göra 50mm med ett band på 2000 mm.
 
  • Belt Sander2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande, Vilken bra idé! Jag har sett en bandhastighet någonstans. Jag kan leta efter uppgiften. Hur tänker du få tag i bomberade rullar? Frekvensstyrning?

Edit: Festools motsvarighet kör med 550W enfas induktionsmotor på 2800 rpm. Diametern på drivrullen vet jag inte, men det kanske går att få tag i uppgiften på något sätt
http://www.festool.se/mediandoweb/i...ID_O_PRODUCT=65717&BLATT=1&PARENT=1662&#anker
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Spännande, Vilken bra idé! Jag har sett en bandhastighet någonstans. Jag kan leta efter uppgiften. Hur tänker du få tag i bomberade rullar? Frekvensstyrning?

Edit: Festools motsvarighet kör med 550W enfas induktionsmotor på 2800 rpm. Diametern på drivrullen vet jag inte, men det kanske går att få tag i uppgiften på något sätt
[länk]
Jag tänkte köra med plana rullar men med en liten kant/fläns eventuellt för att motverka så att bandet flyger av, kommer att leta efter lämpliga ämnen och svarva till dessa vid behov.

Jag kör inte med frekvensstyrning, kommer inte ihåg om det var så att en 4-polig motor kan kopplas både som antingen 2-/4-polig. Jag har en motor som det sitter en lumpskiva på idag, den är kopplad så vill jag minnas, alternativt så är den Y/D kopplad därav de två olika varvtalen, varvtalen styrs med en 3-läges brytare.
 
Diametern på festools drivrulle är 73,5mm. Hastighet på slipbandet 12m/s. Detta enligt manualen på festool.se

Eftersom de ofta brukar tänka till rätt rejält angående sina verktyg så kan nog 12m/s vara ett lämpligt riktmärke. Observera att om man räkna ((2800rpm*60min*73,5*3,14)/1000)/3600 så får man 10,7m/s. Vet ej varför det blev så, eller om jag har fel i formeln ovan.
 
På min lilla bandputs är drivrullen bomberad och gjord i trä, funkar utmärkt.
På samma sätt har jag gjort en hel del drivhjul till gamla remstyrningar, har man inte tillgång till svarv så funkar det att svarva på plats så att säga, dvs ämnet monterat på motorn och köra ner med rasp.

50 mm som diameter låter litet för de banden, mitt drivhjul är på cirka 140-150 mm och det andra hjulet på ca 60-70. Vanlig trefasmotor och en bandhastighet på cirka 11 m/s, det funkar rätt bra.

Med för litet drivhjul lär det bara slira och även utsätta banden för onödig böjning.

/Kent
 
snickarboden skrev:
På min lilla bandputs är drivrullen bomberad och gjord i trä, funkar utmärkt.
På samma sätt har jag gjort en hel del drivhjul till gamla remstyrningar, har man inte tillgång till svarv så funkar det att svarva på plats så att säga, dvs ämnet monterat på motorn och köra ner med rasp.

50 mm som diameter låter litet för de banden, mitt drivhjul är på cirka 140-150 mm och det andra hjulet på ca 60-70. Vanlig trefasmotor och en bandhastighet på cirka 11 m/s, det funkar rätt bra.

Med för litet drivhjul lär det bara slira och även utsätta banden för onödig böjning.

/Kent
Jag låg och tänkte på samma sak igår angående trärullar inatt. Sen behöver bara en rulle vara bomberad tydligen. Jag får nog göra rullarna större, tänkte åka och skaffa ett band idag, lika bra att köpa den vanligaste/billigaste längden och bygga efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.