Ja precis som rubriken låter.

Vilken typ av hantverkare ska jag kontakta för att få hjälp med avlopps avluftningen.
Jag är lite osäker på om avluftnings röret går riktigt som det ska genom vind och mynnar på korrekt sätt mot taket/genomtak.. Finns ju ingen avloppsrör/hål eller nått liknande som kommer upp mer än skorstenen

Det är ju rör det är snack om så rörläggare vore väl det bästa valet till detta.. Men jag vill inte att nån rörläggare ska börja göra hål i mitt yttertak. Hade hellre sett nån snickare/takläggare tog hand om denna biten (monterar dit en sån panna med inbyggd avluftnings anslutning)
 
Krilleman
Normal standard här är ju att rörisen vill ha ut sin luftning på yttertaket på ett korrekt sätt. Vilket kan ge tre olika alternativ:

1: Rörisen är driftig och har en tigersåg med lämpligt blad och han sågar upp det hål han behöver för en 110 luftning, (allt annat än 110 är inte OK vid luftning i kallutrymme) Och sticker ut röret 60cm ovan tak! Sen kommer takläggaren och tätar. Enligt mig är detta vanligast vid nybyggen, men med ett litet tillägg att snickaren brukar få ta upp hålet!

2: Rörisen pekar ut det hål han behöver till snickaren och han får ta hålet åt rörisen. Men problemet här är ju att tiden det tar att rita på hålet och anvisa snickaren är samma som den verkliga tiden att göra hålet själv, och då blir det rätt från början... Men den siste idioten är inte född än!

3: Be din lokale rörläggare att fixa upp hålet på taket utan överdriven storlek på hålet. En vanlig sak som är vanlig här är då är teorin att "rör-bänken ska igenom, då är det bra" = måste utgå! Lagom hål är bäst, med denna kille som vet vad han gör kan du lugnt boka in din takläggare som tätar ditt hål för luftningen och allt är frid och fröjd!

Hoppas det inte var för invecklat, en grogg eller två på en fredag är väl inte helt fel efter en veckas hårt rör-puleri?! (y)

Hur som helst med "kronhål" eller inte så skulle jag säga att en vettig rörmokare på plats kan ge dig ett datum som takläggaren kan komma och täta hållet på ett korrekt sätt!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.