Funderar på det här med yttervägg, finns det tabeller för vilken hållfklass man skall använda? Normalt dimensioneras ju ytterväggar (=bärande) för isolering och inte för styrka, så med 45x145 eller uppåt tycker man att det borde hålla (vi pratar enplanshus 7.8x13.2 meter). Dock vill man kanske inte använda Byggmax med vankanter heller. Hållfklassat virke (kollade på Hornbach) är ju inte så vansinnigt dyrt heller. Skall man satsa på C12?

/Anders
 
Ola78
Alla bärande konstruktionsdelar i husen som vi bygger på mitt jobb gör vi av K24 virke, misstänker i och för sig att det är väl tilltagit i överkant. K12 kan nog bli i klenaste laget, kollar man tabellen som finns här http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181 så kan man med en 145 regel i K14 kvalite och snözon 3 ha ett hus som är max 11,1 meter och reglen klarar nästan då 3,9 ton.
 
Tack!

Precis vad jag behövde. Det är öster om Varberg så snözon 1.5. Med 45x145 går ju även zon 2 med mina husmått så C18 (lättare att hitta än C14 på byggmarknaderna) är ju mer än tillräckligt.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.