I
Cypresshäcken behöver klippas. Tidigare år har vi använt handsax, jag har en gammal Bosch från mitten på 80-talet.
Det är inget fel på den, fungerar utmärkt i spirean, men till cypressen,not.
Grenarna viker undan vill inte in i klipparen.I den här testen ska Bosch vara bäst till cypress, har de ändrat klingan?
Vad har ni för erfarenheter, stämmer testet?
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14138.ece
 
Testet är ganska gammalt och är ju på ett fåtal enkla häcksaxar.

Jag hade gått upp ett snäpp till de mer professionella maskinerna, typ Stihl HSE 61/71 eller Husqvarna 700HD60EL, de modellerna används mycket av t.ex. kyrkogårdsförvaltning utan att vara speciellt dyra. Stihl har ju dessutom sin nöjd kundgaranti som gör att du kan prova maskinen några dagar och lämna tillbaka om du inte gillar den.

Batteri odeller börjar ju också bli vanligare, men ska det vara vettiga maskiner behöver du gå upp på 36V-system, och det blir ganska kostsamt om det bara är en hemmahäck.
 
I
Tack för svaret. Ska ha det i åtanke. Hade dock redan hunnit köpa en. Har provat i spireahäcken och konstaterat att den nya klipper bättre än min gamla men det är kanske inte så konstigt, den är nog rätt skämd, den gamla.
Men annars kändes den nya bra att klippa med, lite kortare och 1 kg lättare. Vad skillnaden på klingan gör i en cypress återstår att se, har inte hunnit än.
IMG_0080.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.