Är det någon som vet vad denna häck heter?
Tycker den ser ut som en liguster, men jag har aldrig sett varken blommor eller svarta bär på den under 5 års tid. Den är ofta grön även långt in på vintern, förutom de allra kallaste vintermånaderna då den faktiskt vart brun och jag trodde den hade farit illa. Den växer som ett ogräs på sommaren, något fruktansvärt växtstark.

Kan jag få den tät ner till utan att kapa den till 25cm och börja om?
Tex igenom att bara kapa ena sidan av den, tex ena året kapar jag insidan mot tomten och andra året utsidan. Då har den i alla fall hela tiden höjd om än lite smalare, vilket inte är några problem då den är ca 100-120cm bred redan.

Faktum är att jag tror jag lyckades med detta en gång när vi flyttade in då jag med motorsåg kapade av ca 60cm på ena sidan mot min garageuppfart där den stal lite för mycket av ytan för bilen. Där är den idag mycket tät och fin hela vägen ner. Kan det bara vara tur eller inte alls ha med saken att göra då denna sida även är i sydläge?


OBS! på biden nedan har jag redan kapat av den ganska rejält upp till för att forma den mer rund istället för fyrkantig kontur. Därför är den lite grenig överst, men den var alltså riktigt tät där innan klippningen och som synes nedtill väldigt tunn.

43DA5A8E-820A-48BA-B36B-FC0AA4504822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bild på bladen! svårt och se från långt håll.
 
Här kommer en närbild.

EE8B922E-82A5-417D-9EB0-4D91004110A2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
aha det kanske är en liguster trots bär/blom saknaden. Fanns ju massor av trådar om den häcktypen. Får es om någon svarar här angående att klippa ena sidan åt gången hittade ingen som tagit den approachen. Skall ta en bild i morgon på hur den ser ut i sydläge där jag drog motorsågen.
 
Du ser sällan blommor och bär på en klippt liguster.

Vad gäller att hårdklippa en sida i taget. Tveksamt. Beror nog på vilket vädersträck häcken är. På solsidan inget problen på återväxt. Svårare på norrsidan. Om du har en häck med gles norrsida så rekommedarar jag total nedklippning. Har själv gjort det av den anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.