Jag har ett hus med källare från 50-talet och nu så funderar jag på att bygga ut det en aning. För att få samma golvnivå så måste jag upp med grunden 80 cm. Men nu så kan jag inte bestämma mig för hur jag skall göra med grunden. Jag har läst på vilka allternativ som finns men kan inte bestämma mig för hur jag skall lösa det hela. Gräva ut och göra mera källare, krypgrund med risk för fukt, eller plintar. Det sista verkar lite frestande, har set några liknande konstruktioner men vad är för och nackdelarna med plintar. Någon som har erfarenhet eller vill tycka?
 
Sitter själv i samma funderingar - men med en 100 år gammal krypgrund (kanthuggna fina granitblock). Vi skall bygga till - och alternativen är för oss:

1. Platta på mark - upphöjd med lecablock ram som fylls och så gjuts ovanpå
2. Lecablock krypgrund
3. Plint

Det finns ju massa olika för och nackdelar - men ett argument jag hört nämnas är att använda en som är likadan som det som finns - chancen att den skall röra sig likadant är större ;-)

Plint är ju väldigt lätt och har knappast ett ventilationsproblem - men det ser lite trist ut. Det är också det som riskerar att röra sig mest.

Själv, och för mitt hus, lutar jag åt en lecablock krypgrund - det blir mest likt det jag har och ser snyggt ut :) Svårighetsmässigt är det mittemellan - jag slipper gjuta plattan men måste mura muren och gjuta en sockel för den att stå på.
 
Vi håller på och bygger ut ett befintligt hus med källare och har gjortutbyggnaden på plintgrund. Ungefär samma förutsättningar i höjd och så. Hade om jag únnat välja fritt fortsatt med källare då jag anser att det är en fantastisk biyta att tillgå men vi har berg runtom huset så att spränga sig fram vid befintligt hus kändes inte bra med risk för skador. I övrig kan jag rekommendera plintgrund som lösning då det är en smidig grundläggningsform där mycket går att göra själv. Det enda som är att klura på är utseendet för vår del. Nu kommer det att lösa sig då det blir altaner runt tíllbyggnaden till stor del och där inga altaner täcker blir det glespanel med 30%öppen yta.
 
Det viktiga är väl att husen "rör sig tillsammans" och därmed borde även grundkonstruktionen kunna väljas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.