Vi ska bygga till ett hus byggt 1907 med 70 kvm. Grunden på det befintliga huset är torpargrund (med naturstenar) men med en efterbyggd urgrävd källare på 50 talet. Så då kanske det inte heter torpargrund längre?
Iallafall så skulle vi börja gräva upp runt huset för att dränera och då fick allt stoppas eftersom grunden började rasa in. Vi är själva inte kunniga i byggandet och ingen hade heller berättat detta för oss. Hur gör vi en grund på tillbyggnaden som passar vårat 100 år gamla hus på bästa sätt ? Det finns fjärrvärme som går in i huset vilket vi inte vill flytta på, så en torpargrund är väl det ända som kan göras.
Marken sluttar nedåt där utbyggnaden ska vara. Gjuter man alltid en sula på en torpargrund? Och sen då, murar man från marknivå upp till bjälklaget?
Tacksam för lite råd!
 
Jag byggde en grund till utbyggnaden av huset. Huset står på natursten. Eftersom huset stått i så många år utan dränering lät jag bli att gräva runt befintlig grund.
En grävmaskin grävde ut för nya grunden till ett djup av ~1,3meter och ett dike för dräneringsrör. Jag beställde 5m3 makadam 0-32 som jag skottade ut. Makadamen plattade jag sen till med 200kg markvibrator från hyrfirma. Sen gjorde jag gjutform för 20x50cm sula av 2x2" stolpar och 22x125mm bräder. Som armering använde jag 8mm armeringsstål x4st på längden ihopbundna med ramar av samma armeringsstål. När det var klart beställde jag betongbil. När betongen brunnit några dagar rev jag formen och grävde ner dräneringsrör i dräneringssand (sand där de finaste kornen siktats bort). Efter ett par veckor murade jag 290mm breda lecablock på sulan. Lecablocken fick armering 8mm armeringsstål. Om jag kommer ihåg rätt så blev det 5 varv, 3under jord och två ovan jord. I översta varvet lade jag in armeringsstål som sticker upp mellan lecastenarna för att få nåt att fästa nedre bindträ (syllen) i. Sen var det bara det sedvanliga med slamning, fyllning och tjälisolering. Som tjälisolering lade jag 100mm polystyrenskivor.
Typiskt nog hade jag glömt att göra ventilationshål för krypgrunden, de fick jag göra efteråt med en lånad slagborrmaskin modell större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.