Hej,
blir inte riktigt klok på mitt valet av grund. Markfirmorna förespråkar platta, utan att ens ha tittat på platsen. Jag är lite misstänksam och det luktar som det dyraste alternativet förespråkas...

Förutsättningar: sluttningstomt, rent berg, ca 1.5m mellan högsta och lägsta nivån, bra avrinning. 200 kvm byggyta.

Platta på mark indikeras hamna kring 800-900k SEK inkl schackt/sprängning.

Är det fel att tänka i banorna att mura krypgrund och gjuta betongbjälklkag med t ex PEVA eller Combideck, isolera under? Inget organiskt och ingen risk för fuktproblem.

Alternativt plintar med samma bjälklag över.

Både sätten verkar få en betydligt lägre kostnad efter mitt överslag.

Sedan, för att komplicera det hela; om jag skall ha en litet garage på 25 kvm anslutet till huset, är det absolut nödvändigt med platta för den delen eller kan samma lösning användas (mura eller plintar) givet att extra stöd finns?

Några ideér?
 
Svenska byggare har sprängningssjuka alltså. De verkar utgå från att plant=sprängning.


Har du plats för det så kan du ju mycket väl fylla upp ovanpå berget för att få en plan yta att ställa ett hus på.
En annan variant på samma sak är att man murar/gjuter murar så att man får en ram att fylla grus i. Återigen får man en plan yta för en vanlig platta utan sprängning

Plintgrunden är annars ett alternativ tycker jag. (partisk då jag bor på plint själv).
Man får ju ordentlig ventilation därunder så fuktproblemen bör ju vara minimala.

Du får ett utrymme under huset där man ev kan vinterförvara trädgårdsmöbler skottkärra osv "gratis"
Det lilla garaget skulle jag ställa på platta.
 
Jag hade nog gjort som mats_o skriver: murat upp och gjutit en platta inuti.

stenmur är ju riktigt snyggt.
 
Vi hade ganska stor nivåskillnad på vår tomt (inte berg) och vi valde precis det alternativt som mats_o tar upp efter bra råd. Vi murade upp en ram som fylldes och sen gjöts en vanlig platta på den. Den var ca 100 kvm och det kostade ca 225 000:- så det är rätt långt ifrån de siffror på 800 000 - 900 000 som ni fått som förslag. En plintgrund på berg är väl inte heller ett dåligt alternativ i ert fall och spontant känns det som att ni borde kunna kapa kostnaderna en del. (Men det är så klart svårt att säga utan att ha sett tomten och vilken sockelhöjd ni vill ha eller vad kommunen kräver)
 
Tack för feedbacken!
Ska diskutera alternativet mur + platta samt titta vidare på plintgrund.

Mats_o, vad har du för bjälklag över din?
 
Vanligt träbjälklag med 20cm isolering. planerar att lägga dit 10-15 cm till.
 
tycker plintgrund är underskattat. Skulle gärna haft det själv, tycker inte om att alla rör är ingjutna så som de är nu (vi har platta).
 
Nackdelen är ju att man har yttertemp under golvet. Dvs vintertid kan man ha -30 där medans man med torpargrund och platta ligger på plusgrader.
Därmed bör man lägga lite tjockare isolering och vara nogran med att det blir tätt.
Kombinerar man sen med golvvärme så bör det bli riktigt trevligt. Kostnaden för detta lär ju understiga sprängningskostnaden med råge plus moms ;)
 
Sätt gärna ev Värmepump i garaget också. Då slipper du ljudet från den i huset
 
Någon som vet vad som är rätt storlek på/avstånd mellan plintarna?
 
Angående isolering ovan plingrund så pratar vi väl minst 300mm.

När jag började projektera mitt bygge, var jag väldigt inne på plintgrund. Men såfort man pratar med byggare får de något konstigt i rösten och rekommenderar platta, utan att ens ha sett platsen. Några bra argument mot plint/öppen krypgrund har de inte.

Precis som bygganken säger vill jag inte heller ha rör ingjutna i platta. Vill kunna komma åt dem i framtiden om det skulle vara något.

Så vilka är nackdelarna då? Att inte grundföretagen kan suga ut en halv mille extra?

Det estetiska? -Jag har inte sett så många svenska villor på plint, mer utomlands. Ni som bor på plint, kan ni inte lägga upp lite bilder på era hus?

Jag tycker det kan bli riktigt snyggt, speciellt med en modernt designad villa, eventuellt med längsgående ribbor mot plintarna.
 
Haavard,

kolla traguiden.se, de har ett par tabeller. Det beror på vilket bjälklag du har.

Jag är inne på att ha ett samverkansbjälklag typ combideck, dvs betongplatta på plinten eller grundmurarna. Isolering antingen under eller över.
 
Har för mig att det är 2-2.5 meter mellan mina plintar.
2.40X2.40 rutnät ska man klara med C30 45X225 virke tom
 
Och plintdiameter?
 
20-25 cm räcker gott enligt tidgare trådar. Det är mer en fråga om att få armeringen lagom långt in och sen ska det kännas bra för dig.
Betong är nått otroligt starkt när det gäller tryckkrafter.

Minns jag rätt är mina 20. Vill dock inte krypa dit nu i snön och mäta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.