Hej.

Jag börjar med att be om ursäkt för ytterligare en tråd av "vilken skall jag köpa"-karaktär!

Står mellan

Bosch GAS 25 för 290€ http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=828&CT=53

eller

Nilfisk Aero 25-21 för 140€ http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=851&CT=53

Huvudsakliga syftet skall vara dammsugning av torra material. Sannolikt kommer den få kämpa mest med att suga en betongplatta som skall förses med platon etc.

Utöver det skall jag slipa en trappa och kommer skaffa en gex 150 turbo alt rotex eller den där makita 6030 (6040?).

Jag är en normalhändig man antar jag. Sysslar ej med finsnickeri men kanske knåpar ihop en MDF-hylla eller liknande ifall andan skulle falla på.

Om jag fattat tidigare trådar korrekt är aeron något mysko med att den varvar ner när man sänker varvtalet på handverktyget?

Dessutom har GAS justering av suget vilket aeron antingen saknar eller sköter via ett spjäll på sugarslangen?

Men prisskillnaden.. Den är ju enorm. Jag ser att GAS specar bäst men har så svårt att bestämma mig. Jag hatar att köpa en budgetlösning för att SEN köpa det dyra alternativet. Men aeron verkar ju rätt fin till det priset.

Man kan väl säga att jag i kravprofilen ligger någonstans i gränslandet mellan bosch blå och bosch grön.. Någon med något annat förslag, maxpris 3000 sek. Svensk kontakt är att föredra.
 
TryBran skrev:
Hej.

Jag börjar med att be om ursäkt för ytterligare en tråd av "vilken skall jag köpa"-karaktär!

Står mellan

Bosch GAS 25 för 290€ [länk]

eller

Nilfisk Aero 25-21 för 140€ [länk]

Huvudsakliga syftet skall vara dammsugning av torra material. Sannolikt kommer den få kämpa mest med att suga en betongplatta som skall förses med platon etc.

Utöver det skall jag slipa en trappa och kommer skaffa en gex 150 turbo alt rotex eller den där makita 6030 (6040?).

Jag är en normalhändig man antar jag. Sysslar ej med finsnickeri men kanske knåpar ihop en MDF-hylla eller liknande ifall andan skulle falla på.

Om jag fattat tidigare trådar korrekt är aeron något mysko med att den varvar ner när man sänker varvtalet på handverktyget?

Dessutom har GAS justering av suget vilket aeron antingen saknar eller sköter via ett spjäll på sugarslangen?

Men prisskillnaden.. Den är ju enorm. Jag ser att GAS specar bäst men har så svårt att bestämma mig. Jag hatar att köpa en budgetlösning för att SEN köpa det dyra alternativet. Men aeron verkar ju rätt fin till det priset.

Man kan väl säga att jag i kravprofilen ligger någonstans i gränslandet mellan bosch blå och bosch grön.. Någon med något annat förslag, maxpris 3000 sek. Svensk kontakt är att föredra.
Jag har en Aero 840, och har efter trådarna om nedvarvningen testat. Jag tror att det finns en sanning i att den varvar ner, för varvar jag ner fräsen tycker jag mig höra det. Men varvar jag ner fräsen ytterligare eller stoppar in något klent, så kan jag inte komma fram till att den fortsätter varva ner det minsta .Det förefaller som att om den varvar ner är det bara precis från toppen. Kan heller inte märka att sugeffekten är lägre.

En dyr dammsugare ger inte bättre sugeffekt (såvida du inte köper fel dammsugare). Men kanske bättre filter, och tystare gång. Vissa riktigt dyra (5000 plus) innehåller dessutom en låda att ha ett verktyg i. Dock har om jag förstått det Nilfisk anpassat priset på Aero från de tidigare otroligt billiga, till bara lite billigare.

--- Mats ---
 
Fein Dustex 25 har ju varit i en annan tråd har också justerbart sug och eftergång samt rätt pris från england två adaptrar svensk/engelsk engelsk svensk under garantitiden(3år) classes adaptrar är förvånansvärt rejäla. länk till Feinen http://www.axminster.co.uk/product-Fein-Dustex-25-Wet-and-Dry-Extractor-806764.htm
Som lite kuriosa titta på denna länken http://www.pullman-ermator.se/swe/produkter/mline.html deras s25 är väldigt lik Bosch gas25 skiljer säkert lite saker dom emellan men i grunden samma maskin. Pullman brukar ta rejält betalt för sina prylar så boschen borde vara ett fynd jämfört med pullman sugen
 
Har själv Alto 25-21 och det funkar helt OK när man väl hittat lösningarna för verktygsadapters. (Gör den utan problem med GEXTurbon tex)

Var åxå inne på GAS25 men den kändes för dyr. Nu priserna i UK är helt OK. Tänk även på att påsar till GAS o Fein är inget du hittar i närmsta 7eleven. Räkna med att du behöver specialbeställa dessa.

Alton köper du enkelt i Sverige o påsarna är ganska billiga o finns lättilgängliga.
 
Hadde också satsat på Alton. Jag har en hemma och på jobbet och dom funkar jättebra, påsar,filter m.m finns lite överallt, bla Classe som oxå säljer damsugarna till bra pris.
 
Kör en Aero och GEX150 tillsammans för sliping av spackel, trappor och dörrar. Måste säga att jag verkligen saknar möjligheten att justera sugstyrkan med dammsugaren. Obalans mellan grovleken på papper, varvtalet på slipen och sugtrycket på dammsugaren kan göra att slipmaskinen vill hoppa. Svårt att få fina ytor då.... Nu går det att hitta en vinnande kombination efter lite mek men kan man unvika är det ju ännu bättre. Gäller att tex sätta hålen på sandpappret lite snett för mindre sugstyrka, hitta rätt varvtal på slipen och ha rätt handlag.

Ytterligare en svag punkt på Aeron är att påsarnas fäste i behållaren är klent och att de kan antingen glida av fästet eller spricka vilket gör att finfiltret tar allt spackel vilket sliter på motorn. Har själv flera gånger råkat ut för påsar som släppt och hade 2-3 kilo spackel i utanför påsen i behållaren.

Kanske låter som jag är missnöjd men för 1500pix är den helt okay, nästan riktigt bra. Bonus dessutom att påsar finns på närmaste clas ohlson med. Skulle du ha den till slipmaskin och för slipning av fina ytor (möbler, innedörrar osv) skulle jag dock inte rekomenderat den. Som grovsug för bygg får den min fulla rekomendation.

// Mats
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.