Hej,
lägger upp min fråga om grävmaskin då jag funderar på att själv göra markarbetet för mitt hus. Tänkte även gå en 2 dagarskurs inom kort. Till frågan: vilken storlek bör man ha. Tomten är på 600kvm husets Bya är 120 kvm. Ytan skall schaktas av innan pålning. Sedan packas upp. Det är hus med källare så ca 1,2 m skall motfyllas. Sedan skall en slänt som är byggd med större stenar justeras/grävas ur. Jag har tittat på maskiner från 2,5-4,5 eller 5 ton. Hur ”tung” behöver den vara. En brunn om ca 5 meter djup skall även packas upp. Ösas med kross och vibbars.

Har någon, någon input?
 
H Hus i Bromma skrev:
Hej,
lägger upp min fråga om grävmaskin då jag funderar på att själv göra markarbetet för mitt hus. Tänkte även gå en 2 dagarskurs inom kort. Till frågan: vilken storlek bör man ha. Tomten är på 600kvm husets Bya är 120 kvm. Ytan skall schaktas av innan pålning. Sedan packas upp. Det är hus med källare så ca 1,2 m skall motfyllas. Sedan skall en slänt som är byggd med större stenar justeras/grävas ur. Jag har tittat på maskiner från 2,5-4,5 eller 5 ton. Hur ”tung” behöver den vara. En brunn om ca 5 meter djup skall även packas upp. Ösas med kross och vibbars.

Har någon, någon input?
Det räcker med en 5 tons maskin tycker jag man har nytta av en sådan när det blir trångt men ändå ha kapasitet.
 
En grävmaskin blir sällan för stor, så så stor som budgeten å dina transport möjligheter tillåter e min rekomendation
 
I
5 ton räcker långt men kräver lite mer pyssel och vana om stubbar och stenar är större. Tjälkrok är kanon till att dra av rötter med och pilla loss stubbar.
Jag köpte en 9.5 tonnare till mitt bygge och den var egentligen för liten. Har fått kämpa med både stenar och stubbar som jag fått rulla undan. Den når ca 4m djupt så kolla även grävdjupet på den aktuella maskinen så du inte behöver gräva din brunn i alltför många etapper.
 
C
Det där med större stenar som skall hanteras låter som ett jobb som förmodligen kräver en större maskin. Hur stora stenar pratar vi om? Grävaren vi anlitar har en 12-tonnare och även den har viss svårighet att hantera större bumlingar.
 
Tack för svar Grabbar. Stenarnas storlek är typ stenar om 0,25-0,4 m3 som störst. Men klart ju större leksak, ju mer kraft. Inser att någon kanske jag får spräcka för att ha hantera.

Men förutom den delen så skall den räcka för att kunna lösa grävarbetet. Men djupet för grävning skall jag definitivt kolla upp.

Ang timmar, när tappar maskinen mest i värde, finns det en tummen pekfinger regel om antal timmar när maskinen inte tappar i värde mer än värdeminskningen per timme. För det måste ju vara som med alla typer av maskiner och fordon, nya tappar 30% nästan omg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.