Hoppas någon orkar hjälpa så jag kan få en grön gräsmatta någon gång:)

Jag har försökt att fixa min gräsmatta i något år nu. Men jag har dels märkt att jag måste vattna väldigt mycket för att den skall vara grön och den startar väldigt sent på säsongen.(Jag bor i norr och den är inte igång ännu:(). Medan mina grannars ovårdade gräsmatta börjar bli gröna.

Vad tror ni om att jag bryter helt ifrån långsamt groende gräsmatta ala paradgräsmatta till Rajgräs istället?
Den verkar komma igång redan vid 5-6 grader marktemp och har en snabb grotid på 3-5 dagar vs 3 veckor.

Jag måste ju ändå dressa och stödså varje år pga isbränn mm.

Fråga 2:)
Gissar att vattenbehovet beror på att jag har väldig sandig gjord under, tror ni att biokol kan hjälpa som en jordförbättrare?
 
D danielnorr skrev:
Hoppas någon orkar hjälpa så jag kan få en grön gräsmatta någon gång:)

Jag har försökt att fixa min gräsmatta i något år nu. Men jag har dels märkt att jag måste vattna väldigt mycket för att den skall vara grön och den startar väldigt sent på säsongen.(Jag bor i norr och den är inte igång ännu:(). Medan mina grannars ovårdade gräsmatta börjar bli gröna.

Vad tror ni om att jag bryter helt ifrån långsamt groende gräsmatta ala paradgräsmatta till Rajgräs istället?
Den verkar komma igång redan vid 5-6 grader marktemp och har en snabb grotid på 3-5 dagar vs 3 veckor.

Jag måste ju ändå dressa och stödså varje år pga isbränn mm.

Fråga 2:)
Gissar att vattenbehovet beror på att jag har väldig sandig gjord under, tror ni att biokol kan hjälpa som en jordförbättrare?
Hade inte bytt ner mig till en gräsmatta med rajgräs, visst är raj fin om man kombinerar den med ängsgröe och kanske lite svingel.

Det du vill ha är härdiga grässorter, så det blir då dom flesta svingelsorterna.

En kombination av ng50/50 och 100svingel hade kunnat vara nå att satsa på.
Det är gräs med bra övervintringsegenskaper samt har djupa rotsystem som klarar torka mycket bra.
Men långa perioder med torka kommer få den att bli brun, dock inte lika snabbt som ängsgröe och raj.

Får du mycket isbränna varje år så kanske du gör något fel, ett normalår har jag väldigt lite skador om man bortser från dom ställen som jag skottar och har gångtrafik hela vintern.

Är det små skador du har så brukar det kunna växa igen ganska fort om rätt förutsättningar infinner sig.

Om du vill ha igång gräset tidigt så måste du se till att gödsla ordentligt på hösten så att gräset går in i vintern med massor av lagrad energi i rötterna.
Har du gett ordentligt med näring under hösten så bör gräset ha nog med energi på våren så den här första perioden går som på räls och du klarar dig fram till att det börjar bli sommarvärme.

Hur sandig jord? Förra huset hade vi på en sandhed med allt från 5 till 25cm matjord ovanpå ren sand.

Det gick men var mycket jobb.

Ska du göra det drastiska så är det bara att köra på matjord och fräsa in det med sanden, det blir helt perfekt.

Att förbättra sandjord mindre invasivt är att dressa så ofta du kan med kompost för att förändra jordprofilen. Kommer göra lite skillnad men inte alls lika bra som att fräsa om allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.