Hej

Jag kan inte bestämma mig för vilken gräsklippare jag ska välja, tomten är på ca 200 kvm och har en liten backe med lutning på baksidan.det förekommer också en del kottar osv som ramlar ner från tallar. Finns en del buskar och träd på tomten.

Grannarna med ungefär lika stor tomt kör antingen med en manuell cylindergräsklippare eller en vanlig som går på batteri. Min fru är allergisk mot gräs, så det är jag som kommer att sköta gräsklippningen.

Jag har tittat på dessa två modeller:

Makita DLM432PT2: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5305633

Gardena PowerMax Li-40/32: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186208

En uppsamlare är ett krav då det känns som om det minskar min frus allergi om inte det klippta gräset ligger kvar på gräsmattan. Med Makitan så kan man väl använda batterierna till andra Makita verktyg som jag förstått det.

Skönast skulle vara med en robotklippare, men kanske är overkill för 200 kvm. Då vill jag också leja bort själva installationen av den.
 
Jag har en Makita med 18V batteri, vet dock inte om det är den modellen men jag är nöjd. Vänta dock inte för länge mellan klippningarna för då får du klippa 2 gånger, en gång på hög höjd.

Sen har jag batterierna till mina skruvdragare också vilket är ett plus.
 
  • Gilla
Spondermannen
  • Laddar…
Jag har också en Makita med 2x 5 Ah "skruvdragarbatterier" den klipper hela min gräsmatta två gånger per laddning... Har hjälpt till att klippa grannens matta också, och dubbelladdaren man fick med laddar två batterier på kortare tid än vad klipparen drar ur dem... På 4 batterier kan man klippa kontinuerligt alltså...

Grannen köpte en Bosch som har ett 36v batteri på 2 Ah och den drar ur batteriet hur snabbt som helst...
 
  • Gilla
Spondermannen
  • Laddar…
Svarar inget om klipparen, men om din fru är allergisk bör du överväga robot. Regelbunden klippning på låg höjd håller pollenhalterna nere. Men å andra sidan har ni inte så stor yta, så det spelar kanske mindre roll.

Men klipp minst två gånger i veckan på 4-5cm, så underlättar du så gott du kan för frun iaf.
 
  • Gilla
Spondermannen
  • Laddar…
Ja, det kanske är värt att ta Makitan även fast den är dyrare, säkert bättre och så kan man använda batterierna till annat. Finns så många olika märken och modeller så det är svårt att bestämma sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.