Ska lägga vattenburen golvvärme på 22mm V313 golvspån som ligger på träbjälklag med max 400cc och har tänkt använda LIP 226 fiberförstärkt spackel.

Om jag kollar på t.ex. uponors hemsida, och vill använda Wirsbo-evalPEX-rör 12mm.
Så gäller följande:
• Vid installation på ett träbjälklag och då keramiska
plattor skall läggas ovanpå konstruktionen måste de
underliggande bjälkarnas c/c-avstånd vara max 300 mm
eller två lager spånskiva på vardera 22 mm.

BKR säger ju max 600cc.

Det är en djungel i regler från lev. och BKR.

Ni som gjuter in vattenburet i flytspackel, vad kör ni med för slang? och hur har ni gjort?

Jag har sökt en del, men inte blivit klokare.
 
Hej!

Jag tänker göra på detta sätt. 22 mm spån 12 mm Wirsbo på detta. sedan blir det maxit fiberflow 4320 som läggs på med minimum 10 mm ovan golvvärmerören enligt rekomendationer från maxit. Ring och prata med flytspackel tillveraren deras tekninker brukar vara mkt bra att ha att göra med.

Det bör enligt uponor (tillverkare av golvvärmesystemet vara minst 15 mm med material över rören (man får inkludera klinkertjockleken) vid cc 125 mm läggning. Jag kommer få cirka 10mm flytspackel och ca 10mm klinker+fix vilket ger en tjocklek på 20 mm vilket torde ge en tillräcklig värmespridning och inte ge något randmönster av golvvärmen.

Lycka till!
 
Det är lite intressant att Uponor säger att det inte får vara mer än 300cc med en skiva 22mm spån.
Har man mer än 300cc så ska man ha 2 lager spån.

Köper jag deras slang, så har jag inte följt tillverkarens anvisningar.
Någon som kan tipsa om nån annan slang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.