Vilken glödlampa har jag i denna golvlampa från 60/70 talet? Gärna länk! Verkar vara nått med två piggar.

Golvlampas inre med tom ljuskällsfattning, märkt 12V/50W, avsedd för glödlampa med två piggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal golvlampa med en synlig sockel för en glödlampa med två piggar, från 60- eller 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att uppskatta storleken, men det ser ut att vara en vanlig halogenlampa som ska dit, vad de heter har jag för tillfället glömt.

Edit: G4 tänker jag på
 
Redigerat:
Hur många millimeter är det mellan hålen? Ser ut som sockel GU5.3 eller GU4.
 
Redigerat:
Närbild av hand som håller ett måttband mot ett ventilationsuttag märkt "IV/50" på en grå strukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad blir det 7 mm mellan hållens ytterkant och3/4 mm mellan innerkanten?
 
GU5.3 får jag det till, dvs 5,3 mm mellan stiften. Mät mitten på båda hålen.
 
Toppen! tack!
 
hahaha 45 kr på bilmax som jag sa till sambon... :D
 
Eftersom den har en reflektor tror jag snarare på G5.3 än GU5.3. GU5.3 är för ljuskällor med inbyggd reflektor. G5.3 är en ovanlig lamptyp, förmodligen enklast att beställa från någon nätbutik. Den ser likadan ut som den mycket vanligare G4 men är något större.

Socklar för GU5.3 har två fjädrande metallbleck som klämmer fast lampan, de saknas här.
 
f91jsw skrev:
Eftersom den har en reflektor tror jag snarare på G5.3 än GU5.3. GU5.3 är för ljuskällor med inbyggd reflektor. G5.3 är en ovanlig lamptyp, förmodligen enklast att beställa från någon nätbutik. Den ser likadan ut som den mycket vanligare G4 men är något större.

Socklar för GU5.3 har två fjädrande metallbleck som klämmer fast lampan, de saknas här.
Typ denna?https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0...2444004&sr=1-12&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65
 
Om GU5.3 passar i hålen så är det nog G5.3 det ska vara. GY6.35 kanske går om man böjer till benen lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.