Vilken ska jag köpa? Har ingen möjlighet att prova egentligen någon utav dem, så jag måste nog handla osett tyvärr. Finns det fler än Flex och Festool som ifrån dom lite mer seriösa fabrikaten? Finns det olika modeller, och isåfall - vilka modeller ska jag kika på? Tack för svar, :)

Ja, jag vet att det är mycket pengar för en slipmaskin och att jag kan kolla på blocket eller köpa en på jula för en femtedel osv bla bla, men jag vill ha en fin maskin, ny - med dammsugare.
 
Ahlsell har (ja säkert andra också) en maskin som hette spit, men det kanske är en ombrandad Flex eller festool maskin?
 
Spit är ett eget välkänt och väletablerat märke, har mycket bra kvalitet på sina spikpistoler tex.
Ser ingen anledning varför deras giraff inte skulle kunna mäta sig med flexen.

Äger själv en festool slip och skulle inte byta den mot en flex någon dag i veckan, underbar maskin med mycket bra utsug, går även att slipa grövre material än sandspackel utan att vajjern dör som den har en tendens att göra på en viss maskin...

Sen är väl frågan om till hur mycket och vad du ska använda den till, flex okapi är en trevlig liten maskin också.
 
gifen! Det ha ju varit en massa gnäll om planexen då den äter för mkt spackel etc. Kan du inte berätta lite utförligare om hur den beter sig tillsammans med en bra damsugare. Kommer införskaffa en slip till min CT22 under höst/vinter.

Mvh Lagavulin
 
Jag var innerligt trött på min planex då jag köpte den. Tyckte den avverkade ojämnt och betedde sig aggressivt. Detta problem löste sig med den mjukare plattan som introducerades i kombination med mindre grovkornigt papper. Därtill lite träning för att få in känslan och tekniken. Man lär sig ställa in vaccum och hastighet beroende på omständigheterna och vad som passar kroppen bäst för tillfället (variation förgyller). Likaså är det ett plus att man i princip har en liten giraff och en större i samma paket. Ångrar idag inte alls inköpet och skulle inte heller vilja byta ut den mot en eller två flexgiraffer. Jag har förresten testat planexen med CT22:an och det var inga problem (festool rekommenderar nog dock SRM 45:an eller åtminstone CTM/CTL 36). På tal om dammsugare så kan jag också meddela att longlife-säcken nog tar något mer stryk än vanligt då man kör med planexen. En tryckluftsrensning någon gång ibland skadar alltså inte.

Här är förresten ett test av planexen, flexen och spiten: http://www.denmodernahantverkaren.se/userfiles/file/DMH10-giraffer.pdf
 
Redigerat:
Som OHE sa, sen dom introducerade den nya IP plattan och fina papper är det inget problem längre, se bara till att inte köra full mutter på vakuumet för då går det knappt att röra maskinen från väggen.
Då jag själv bara kört flexen några få gånger tyckte jag inte övergångsfasen var svår över huvudtaget, mer bara att flexen känns jävligt billig i jämförelse.

Kört den både med 22:an och 26:an, ingen större skillnad vad jag märkt mer än att den nyare sugarens påsar hanterar fint slipdamm bättre än dom gamla papppåsarna.
Longlifen skulle iallfall jag inte köra med planexen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.