Jag behöver en gersåg till framtida utbyggnad av huset, allt från bjälkar till lister ska sågas.

De två alternativ som jag skakat fram är just nu

http://www.verkter.se/Makita-hostkampanj/Kap-och-geringssag-Makita-LS1018L.html

eller

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/saga/cirkelsag/bosch-gcm8sjl/207829.8720/

Makitan har större klinga men Boschen verkar mer gedigen. Tyvärr har ingen butik dem hemma för beskådning.
Makitan går att luta i båda riktningar men verkar dela komponenter som bottenplatta, gradpilar etc med sågar i 1000kr-klassen.

Åsikter på det?
 
Lite ojämnt att jämföra en 10-tummare och en 8-tummare. Vet du med dig att du skall kapa riktigt grova ämnen kanske du skall börja med att fastställa om du behöver en 10- eller till och med 12-tums klinga.

När allt det är sagt har jag själv just den Boschen och är riktigt, riktigt nöjd med den. Kvalitet rakt igenom. Komplettera gärna med 3800-sågbladet så har du en riktigt bra setup. Vill du ha en 8-tummare med dubbelgering är Metabo ett av de få märkena som erbjuder en. Den heter KGS 216 Plus och kostar ungefär som Boschen. Har aldrig testat men det finns någon/några här på Byggahus som har den och är mycket nöjd/a.

I 10-tumsklassen verkar Bosch GCM 10 XXX vara välrepresenterade här på forat både bland proffs och duktigare hemmabyggare. Bosch GCM 12 XXX med teleskoparmen verkar anses vara en av de bästa bland de som bygger riktigt tungt. Festool Kapex omnämns alltid positivt som "da real sheit" men den är så j-a dyr att den förblir en dröm för de flesta.

Jag överlåter åt andra att kommentera Makita, DW, Milwaukee etc för där har jag ingen hands on erfarenhet av kap/ger. Har dock fått för mig att samtliga anses ha bra modeller så i slutändan kokar det nog ned till det gamla vanliga: Köp det du tycker verkar bra. Så länge du väljer mellan yrkesmärkena och tar en maskin med de funktioner du fastställt att du behöver lär det inte bli fel.
 
Jag skaffade makita LS1018 ihop med deras arbetsbord WST01 och är överlag nöjd. Har inte så mycket att jämföra med, men den har funkat bra under sommarens byggprojekt. Kan hålla med om att indikeringspilarna för vinklarna känns billiga och kanske inte så extremt exakta, men det lilla som jag gerat har blivit helt okej.
Lite tråkigt också att lasern är batteridriven. Batterierna räcker länge, men det är lätt hänt att man glömmer att stänga av den när man ställer undan maskinen.
 
Jag skulle valt bort makitan pga att den bara går att såga max 45° vinkel med och boschen har upp till 60° . Har en bosch gcm 10 s som jag tycker är mycket bra.
 
Makitan klarar 47° åt vänster och 60° åt höger.
 
Du har rätt jag läste fel.
 
Om du ska jobba mycket med sågen bör du också budgetera för ett sågbord. Det gör den så himla mycket mer användbar.
 
Jag har en Bosch blå och en Metabo sågbänk som går att förlänga upp till 4.7 meter.

Jag hade tagit Makitan pga att den har en större klinga.
Hade båda maskinerna haft samma storlek så hade jag valt Boschen.
Pga att jag har en förkärlek för Bosch Blå. Om dom är bättre än Makitan vet jag inte.

Tänk på att du behöver en sågbänk att ställa sågen på. Den bänken skall gå att förlänga så att den blir riktigt lång. Annars måste du hela tiden ha någon som håller upp bräder och reglar när du skall såga.
Min Metabobänk kan man dra ut till 4.7 meter och är klockren om man jobbar själv.
Hade en mindre bänk förut och den gick inte att dra ut så mycket. Vilket var ett stort problem så fort man ville såga långa reglar/bräder och var själv.
 
Jag har Makita LS 1016L, vilken "skitsåg". Jag gjorde valet utifrån klinga samt ekonomi. Iom att motorn sitter i 45 vinkel mot klingan så uppstår det vibrationer.
Finns massa trådar på utländska forum ang 1016.
Hur det är med den du funderar på kan jag inte uttala mig om.

Vet bara att jag inte skulle köpa Makita.
 
Jag testade en Bosch GCM 8SJ, alltså utan L. Den saknade broms vilket jag häpnade över. T.o.m min gamla 800 kronorssåg från ÖoB har det. Har L-versionen broms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.