Hej!

Jag är på jakt efter en ny kap och gersåg till sommarens alla projekt. Har tänkt mig i klassen mellan 2-4 tusen, och en ca 250-260 stor klinga. Har fått för mig att en 216 blir för liten då det b.la. skall byggas altan i sommar. Efter att ha läst otaliga trådar här på forumet har jag snöat in på tre modeller. Vilken av dessa skulle ni valt och varför?

Metabo KGS254
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-254-m-klinga#go-to-description

Ryobi EMS254
https://www.bauhaus.se/kap-geringssag-ryobi-ems254l2c-2000w-eldriven

Makita LS1040
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

Metabo:n har jag läst mycket gott om och det verkar som en bra köp. Ryobi:n lockar då den är designat framåtvänd, vilket är perfekt om man vill ställa den på en fast position längs en vägg t.ex. Makita:n har jag inte hittat så mycket om, men det är enligt min uppfattning mer ett "dyrare" märke än de andra två, bra rea just nu, dock känns denna mer "basic" än de andra.

Är det värt att köpa någon av dessa tre eller skulle ni valt någon annan? Hur ser det ut under våren, brukar de rea ut sågar som det kan vara värt att vänta på? :D
 
J
som du skriver finns det otaliga trådar om ämnet. Den slutliga rekommendationen brukar hamna på en blå Bosch i ett något högre prissegment. Fast då är klingan mindre...

Har dock Metabo själv och är väl egentligen ganska nöjd. Personligen tycker jag att gejdrarna är lite veka sidledsmässigt i infästningen, man får tänka sig för om man ska kapa något brett i rätt vinkel.

Den största fördelen med Ryobi är att den kan ställas direkt mot väggen och tar då mycket lite plats. Vilket du kanske kommer att uppskatta efter att du byggt altanen.
 
  • Gilla
PerwasWurpa och 1 till
  • Laddar…
Har metabo fast kgs216 med tillhörande sågbord (det på hjul) och kan inte annat än att tala gott om den.

Gör det jobbet den ska bra, såg bordet är sjukt behändigt så kort och gott så kan jag absolut rekommendera den (y)
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Makitan går bort då den har ett fast kapdjup. Den har inte gejdrar.

Ryobi har jag ingen personlig erfarenhet av. Dock en granne som testade den du länkar till men var mindre nöjd med kvalitén. Ganska rapplig var omdömet

Metabo är ett erkänt märke som jag och många andra gillar. Dock är det lillebror KGS216 som brukar dyka upp som det prisvärda alternativet. Men av dessa tre skulle jag utan tvekan välja Metabo.

Om du kan tänka dig 216 mm klinga finns det betydligt fler alternativ.
 
Bart Bart skrev:
Makitan går bort då den har ett fast kapdjup. Den har inte gejdrar.

Ryobi har jag ingen personlig erfarenhet av. Dock en granne som testade den du länkar till men var mindre nöjd med kvalitén. Ganska rapplig var omdömet

Metabo är ett erkänt märke som jag och många andra gillar. Dock är det lillebror KGS216 som brukar dyka upp som det prisvärda alternativet. Men av dessa tre skulle jag utan tvekan välja Metabo.

Om du kan tänka dig 216 mm klinga finns det betydligt fler alternativ.
Tackar för info!
Vad säger ni om storlek på klinga då, räcker en 216 för den vardagliga hobbyrenoveraren? Har tidigare bara haft större klingor och fått för mig det är på gränsen med 216 för att smidigt kapa grövre reglar etc.
 
Jag hade Bosch GCM 8S i drygt tio år. Kände väl aldrig att klingan var begränsad egentligen. Tror de flesta klarar sig rätt bra med 8". Köpte nyligen en 12", men då blir det en annan prisklass.
 
F Fluxor skrev:
Jag hade Bosch GCM 8S i drygt tio år. Kände väl aldrig att klingan var begränsad egentligen. Tror de flesta klarar sig rätt bra med 8". Köpte nyligen en 12", men då blir det en annan prisklass.
Okej,
Kanske skulle överväga en 216 som verkar vara en storlek med fler alternativ.
 
J Jarlsgård skrev:
Har metabo fast kgs216 med tillhörande sågbord (det på hjul) och kan inte annat än att tala gott om den.

Gör det jobbet den ska bra, såg bordet är sjukt behändigt så kort och gott så kan jag absolut rekommendera den (y)
Kul att höra! Kanske får överväga en maskin med 216 klinga ändå. Och då skulle ju Metabon vara ett hett alternativ. Du har aldrig känt dig begränsad med en 216 klinga och önskat du haft större?
 
Du klarar dig på en 216 klinga. Det har jag gjort i min lilla byggfirma i 18 år. Enda gången är väl när man skall kapa 90 stolpar som man får såga från två håll.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Makitan går bort då den har ett fast kapdjup. Den har inte gejdrar.

Ryobi har jag ingen personlig erfarenhet av. Dock en granne som testade den du länkar till men var mindre nöjd med kvalitén. Ganska rapplig var omdömet

Metabo är ett erkänt märke som jag och många andra gillar. Dock är det lillebror KGS216 som brukar dyka upp som det prisvärda alternativet. Men av dessa tre skulle jag utan tvekan välja Metabo.

Om du kan tänka dig 216 mm klinga finns det betydligt fler alternativ.
Ja jag börjar nog inse att en 216 klinga skulle räcka åt mig. Kollar jag runt på dem verkar ju de populäraste vara som du säger Metabo KGS216. Har du några fler tips på sågar att kolla upp? Hittar t.ex. Dewalt DWS777/DWS774.
 
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Kul att höra! Kanske får överväga en maskin med 216 klinga ändå. Och då skulle ju Metabon vara ett hett alternativ. Du har aldrig känt dig begränsad med en 216 klinga och önskat du haft större?

Inte mer än när jag sågat 90x90 stolpar. Det har jac gjort 4ggr på 5 år så det är inget jag direkt legat och grubblat över
:crysmile:
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Jag har klarat mig som hobbysnickare i alla år med 216 klinga. Som andra skrivit är det när grövre stolpar ska kapas som det blir lite begränsande, men det är inte ofta.

Min erfarenhet sträcker sig till Metabo, Bosch och Makita. Jag skulle utan tvekan välja någon av de märkena. DeWalt har jag aldrig ägt och har ingen erfarenhet kring. Men det är också ett välkänt märke med många anhängare, så jag skulle inte känna mig orolig över att välja en sån heller.

Försök hitta en paketering där du får med sågbord. Det är en enorm skillnad att använda en kap- och ger med ett bra bord än att stå på marken eller golvet och arbeta.
 
optimum
Jag kan rekommendera en sådan här. Kanonbra för privat bruk. Bänken är viktigt att den är stabil och bra.


Bosch kap- och geringssåg med stabil sågbänk och utfällbara stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk också på vikten om sågen ska flyttas ofta/mycket.
Jag har många snickarkompisar som bytt såg till en ”lättviktare”
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.