Hej!
Jag och min sambo håller bygga en Västkustvilla. Nu ska vi bygga garaget själva innan huset kommer. Vi ska ha en 5 m bred takskjutsport och vi funderar på Hörmanport. Garaget vi ska bygga hade vi tänkt isolera men inte ha för mycket värme. Runt 10-15+ på vintern. Jag undrar om man ska köpa den tjocka isolerade porten som har 40mm isolering eller ska man ta den med 20mm? Har sett 20mm på varmgarage. Vilket ska man ta? Är det stor pris skillnad?
Tacksam för svar från dom som har varit i samma sitts.

Mvh Mats
 
Jag sitter på samma beslut. Jag ska ha en takskjutport som är 5,5m bred och 2,4m hög. Jag har bestämt mig för 40mm isolerad port p.g.a att de är stabilare än 20mm portarna samt att de extra tusenlapparna man lägger gör att man blir mer flexibel i framtiden ifall man vill ha varmgarage. Vid 10-15°C så tjänar man nog in det relativt snart ändå iochmed lägre uppvärmningskostnad.
/CC
 
Hej!
Vad har du fått för pris? Med motor och allt. Vi ska ha en röd port.

Mvh Mats
 
Eftersom den är 0,5m bredare än standard, blir det dyrt. Jag har fått pris på en isolerad lindab industriport 50mm med rejäl motor för 27'000 (standard vit och utan fönster). Fick även pris på en Hörmann 40mm för 27''000. Montering ingår inte i priset, utan går på ca 3-5'000.

Jag har haft funderingar på att köpa porten i Polen, men hur får man med sig en 5,5m port hem? Det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala vad det kostar.
/CC
 
Hej!
29700:- För en Hörman rubinröd med 2st fjärr. + frakt. Är det pris jag fått. 5000*2125.
Hämta en port kan man göra om man hyr ett bilsläp som nästan alla mackar har. Det är ju minst 5m långt och så sätter man porten i mitten av släpet.
Var kan man köpa portar i Polen? Jag skulle gärna köpa i Polen om jag visste var man hittar det.

Mvh Mats
 
Det lät dyrt tycker jag. Har sett priser från 17'000 för en 5 m hörmann.
Det finns en tråd som hanterar enbart polenresor här på forumet under byggnadsmaterial tror jag. Stena har weekendresor anpassade för byggmaterialresor med släp eller lätt lastbil. Har inte satt mig in i alla detaljer själv. Visst släp fungerar rent fysiskt, men problemet är ofta totalvikten (släp plus bil) Åker man till polen så rekommenderar de flesta att man hyr en lätt lastbil istället och då blir det istället dyrare.
/CC
 
Hej!
17000:- låter ju jätte billigt. Minst 20k för en vit standard port. Var hittar man så billigt?
Jag är tacksam för alla svar på olika portar. Behöver inte vara Hörman.

Mvh Mats
 
Hej!

Jag har en port som jag kan rekomendera, märket är Raynor.
Jag köpte en sådan för någon månad sedan till mitt garage. Dem har 51mm isolering på deras tjockaste och det var den jag köpte eftersom jag har ett värmegarage.
Jag fick ge 25,000kr(5m bred och 2134 hög) för den med motor och pricken över i:et så kom företaget jag köpte den ifån hem och lämnade den.
 
Mats

Jag har köpt mina portar i Polen 2st Krisspol 2,40x2,40 taksjutport med fjärr... betydligt billigare än här, gav samma pris för 2 som för 1 i Sverige...

Hittar inte deras hemsida just nu men jag skall kolla instruktionerna för portarna tror att hemsidan finns nämn där (det var inte jag själv som skaffade portarna det var min svåger så jag vet inte var) Tror att dom väger 60-80 kg styck.. Inga svårigheter att montera men man bör vara två..

Återkommer med hemsidan
 
Hemsida

www.krispol.pl Finns text på Engeklska, Franska, Polska, Tyska samt ett till.

Skall Du köpa mycket i Polen så är en lätt lastbil bra det kan löna sig även om bilen kostar, allt beror på vad och hur mycket Du skall köpa.

I mitt fall tar jag det mesta på taket (om det inte är för tungt) eftersom jag brukar vara i Polen 3-4 ggr per år. Har faktiskt importerad mitt Garage från Polen inkl taksjutportar samt motorer. Det blev billigare även om jag fick betala EUR 850 för frakten... Fördelen med att importera förutom pridet var att allt är tryckimpregnerat samt att stolparna är 14x14cm samt takstolarna är 60x220... Det är från början en carport 9x6 meter som är inbyggt till dubbelgarage med förråd.. Priset för byggsatsen var ca SEK 15000:- samt ungefär detsamma för portarna...
 
Kjøpte min ved å kontakte industriport leverandørene og hørte om de hadde en feilbestilling eller bruktport liggende. Fikk tak i Nassau port som hadde vært montert i 2 mnd. Den ble kappet 40 cm i toppen og 10 cm i bredden (gjorde dette selv, enkelt med stikksag og poppnagler) Ga 10' Nok for den og laget motor selv: Se bilder av port og portmotor i linken under.
 
Jag tror att vi betalade 12,000kr för våran isolerade garage port + montering 1500kr Det är med motorstyrnig. Länk till sidan där dom finns. Nu är det ingen värsting isolering men den duger till oss iaf. http://www.novoferm.se/index.php


090-51169
NILS-ERIC FORSBERG
BÅTBYGGARVÄGEN 1-5
TÄFTEÅ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.