Hej alla duktiga gördetsjälvare!

Jag står inför en köksrenovering och vill, hör o häpna, ta ner en vägg. Det gäller innerväggen mellan kök och matsal som ansluter till yttervägg i ena änden och till murstock i andra. Delar av innerväggen närmast murstocken är murad. Huset är byggt på 40-talet med valmat tak men övervåningen är ut- och ombyggd på 70-talet med sadeltak.

Vet ni varför delen av innerväggen närmast murstocken är murad? Vilken funktion har den murade delen? Jag har googlat och kollat runt på forum och fått följande idéer:

1. Den är en bärande del av innerväggen. (Har tvivlat på detta eftersom väggen ligger parallellt med takstol och tvärs hjärtväggen)
2. Den har en brandskyddsfunktion.
3. Den stöttar murstocken.

Vad tror ni? Se röd markering i bilderna.
 
  • Planritning av bottenvåning med kök, matsal och vardagsrum. Röd markering visar område där väggen mot murstock är tänkt att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplan med rödmarkering kring murad del av innervägg nära murstock. Köket och matsalen visas, huset är från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning med markering av innervägg mellan kök och matsal, belägen vid murstocken, visar bärande och murad del, markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Det kan vara så att även om huvudsyftet med den murade delen inte är att ha en stödjande funktion på golvbjälklaget för våningen ovan, så kan det ha byggts så ändå.

Men framförallt har den nog haft en brandskyddsfunktion för den köksspis som stod där på första bilden.

Var dock noga med att kontrollera så att den inte har en stödjande funktion för murstock och eventuell ventilationskanal på övervåningen! Fortsätter den murade delen på övervåningen skulle inte jag riva den...
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.