Är på gång att köpa en frånluftvärmepump, men det finns ju några fabrikat på marknaden.
Är tacksam för förslag på fabrikat, som ni är nöjda med.
Har en villa på 190 kvm med golvvärme och lågtemp radiatorer.
Dom pannorna som jag har sneglat på är Nibe 360 och comfortzon ce 65-6 med separat acc tank.
Comfortzonen är ju lite dyrare.

Tacksam för inlägg i frågan...
 
Av någon lustig anledning är det väldigt tunt med FLVP med uteeffekt överstigande 1800W.
Nibe 360p har 1900W men det räcker inte hela vägen och då har du bara Comfortzone CE50 såvida du inte vill lägga markslinga (IVT 495 Twin=4kW)

Du kommer att tjäna in merkostnaden (22000SEK) för comfortzone utan problem under förutsättning att du har ett värmebehov överstigande 13570kWh(Cop2,97 förCZ). Med 190m2 så hamnar du över.

Jag själv har en Nibe 360p och (värmebehov= 14176kWh/år) den fungerar bra men på vintern ska det till att elda i braskamin så fort utetemperaturen går under 3 grader annars sticker elförbrukningen iväg.

Min eget elbehov (ingen eldning) inklusive hushållsel är 12260kWh/år, med en CZ CE50 skulle det bli 9540 kWh/år +lånekostnad(+amortering) 2508SEK=Vinst 212SEK/år Elpris 1SEK/kWh och då har jag räknat på sämsta cop för CZ (2,97) med normal cop(3,5) blir det 1065SEK/år i vinst.
 
Företaget som har comfortzone rekommenderade ce 65 (15 kw) istället för ce 50
(11 kw) räcker det med 11 kw till den bostadsytan jag har ?
Har byggt ut och bytt värmesystem till vattenburen från elradiator, så jag vet inte vad jag kommer behöva för effekt på aggregatet...
 
Vad har du för elförbrukning/år idag? När är huset byggt?
Hur många personer är ni i hushållet? Vilken inomhustemperatur vill du ha?
Var i Sverige bor du? södra, mellan eller norra. Kust eller inland?
Har du mekanisk frånluftsventilation?
Är det vattenburen golvvärme?

Det här har säkert säljaren på värmepumpsfirman redan frågat om men du kan få fler rekommendationer här på forumet om du svarar på frågorna (inte bara av mig)/PEJOTO
 
okej Pejeto här kommer lite info !

Jag har ingen koll på vad elförbrukningen ligger på/ år,har inte bott där så länge ännu..
Vi är två vuxna och en kille på 2,5 månader..
Vi bor i södra sverige med sjöutsikt..
Idag finns ingen ventilation i huset det är väl lite därför också vi väljer att ha en frånluftsvärmepump.
Vi har byggt om och till en sommarstuga som från början var 65 kvm och i den delen kommer vi ha både vattenburen golvvärme och lågtempererade radiatorer.
I den nya delen som vi har byggt till är i två plan på vardera 65 kvm där har vi golvärme i plattan och golvärme i sovrum övervåning, och i dom andra två sovrummen på övervåningen kommer det vara radiatorer.

Mvh Mattias B
 
Banner skrev:
okej Pejeto här kommer lite info !

Jag har ingen koll på vad elförbrukningen ligger på/ år,har inte bott där så länge ännu..
Vi är två vuxna och en kille på 2,5 månader..
Vi bor i södra sverige med sjöutsikt..
Idag finns ingen ventilation i huset det är väl lite därför också vi väljer att ha en frånluftsvärmepump.
Vi har byggt om och till en sommarstuga som från början var 65 kvm och i den delen kommer vi ha både vattenburen golvvärme och lågtempererade radiatorer.
I den nya delen som vi har byggt till är i två plan på vardera 65 kvm där har vi golvärme i plattan och golvärme i sovrum övervåning, och i dom andra två sovrummen på övervåningen kommer det vara radiatorer.

Mvh Mattias B
Kör på CE65. Du har tillräckligt stort hus för att kunna få ut den effekten och merkostnaden är liten.
 
Banner skrev:
okej Pejeto här kommer lite info !

Jag har ingen koll på vad elförbrukningen ligger på/ år,har inte bott där så länge ännu..
Vi är två vuxna och en kille på 2,5 månader..
Vi bor i södra sverige med sjöutsikt..
Idag finns ingen ventilation i huset det är väl lite därför också vi väljer att ha en frånluftsvärmepump.
Vi har byggt om och till en sommarstuga som från början var 65 kvm och i den delen kommer vi ha både vattenburen golvvärme och lågtempererade radiatorer.
I den nya delen som vi har byggt till är i två plan på vardera 65 kvm där har vi golvärme i plattan och golvärme i sovrum övervåning, och i dom andra två sovrummen på övervåningen kommer det vara radiatorer.

Mvh Mattias B
Om jag förutsätter att ni har ungefär en takhöjd på 2,40m så bli ventilationsflödet 228m3/h om ni ska byta all luft varannan timme och detta är inom CE65 arbetsområde (220-340m3/h)
Om det skulle vara ett helt nybyggt hus 30cm isolering i plattan, 20 cm i väggarna och 3-glasfönster då skulle CE50 vara fullt tillräckligt. I ditt fall kanske det är lite blandad isoleringsstandard så då är en CE65 med en uteeffekt på 6500 W inte någon högfärd. Merkostnaden är ca 14000 SEK
Det som är positiv med Comforzones pumpar är att det är varvtalsstyrning på pumpen vilket gör att man riskerar inte ett ökat slitage vid överdimensionering (= många på och av cykler sliter).

Lite överslagsräkning:
Ert tillbygge på 130m2x40W/m2 (medel nybyggt tvåplan)=5230W toppeffekt
Sommarstugan 65m2x 60W/m2 (uppskattning gammalt hus)=3900W toppeffekt
Summa blir 9130W, alltså CE65 är bästa valet och någon överdimensionering är det inte.

Hoppas det här har gjort dig lite klokare.
 
Tack pejoto !

Mycket vettiga svar du kommer med, Verkar som du är insatt i ämnet..
Det får nog bli en Comfortzone, jag har fått en offert på ce 65L-6 den utan ackumulatortank på 60400:- det blir en separat ackumulatortank på 300 L(badkar ) jag tror att det räcker.
En fråga till pejero..
Har fått ett pris på en konstruktionsritning av frånluftsystemet som är 2500:-
och summan för en komplett byggsats med rör 11500:-
Frågan är då om man behöver konsultation för detta, och om det blir billigare att köpa rör och böjar själv. det är ju inte lätt för en konsult som inte har sett huset mer än på ritning att få en uppfattning hur mycket det går åt, man vill ju inte ha massa rör och böjar över.
Skall frånluftsutagen placeras på något speciellt ställe i rummena.
Jag kan ju tänka mig att man skall ha frånluftintaget i motsatt sida av rummet där inluften i huset kommer...
Har du något tips
 
Jag har inte själv dragit frånluftskanalerna i mitt hus så jag kan inte säga hur knepigt det är.

Föjande kunskap har jag dock fått under mitt husbygge:
Placering av frånluftsintag är normalt i taket eller högt upp på väggen. Du ska ha frånluftsuttag i våtutrymmen(badrum. tvättstuga). Luften ska kunna komma in i badrum även när dörr är stängd så ofta tar man och karvar i nedkanten av dörr för att få en spalt där luft kan passera.

Du kan ha frånluftsintag i kök och garderober men på ett befintligt hus får det här lägre prioritet.

Tilluftsintag placeras över eller bredvid fönster och för att undvika kallras är det bra ha dom över element för då möts kall och varm luftström. Normala rum för tilluftsintag är sovrum och vardagsrum.
Det får gärna vara stort avstånd mellan tilluft- och frånluftsventiler därför att luften tar alltid den kortaste vägen och då får man för låg luftomsättning där luftströmmen inte passerar.
Snåla inte med antalet tilluftintag eftersom ju fler intag desto läge flöde/intag och mindre känsla av kalldrag. Koppla inte in köksfläkten på frånluftslingan.


Tittar jag på konstruktionsritningen för ventilation på mitt eget hus då kan jag inte påstå att informationen är värd 2500:-. Allt den säjer är placering av frånluftsdon och vilket flöde. Rent praktiskt i mitt hus är rördiametern 100mm till varje don och själva huvudledningen är 125mm. Flödet genom varje don justeras med att man tar bort plastploppar (=ökar flödesarean) och sen är det viktigt att summan av alla flöden på tilluftsdonen blir minst 220m3/timmen annars trivs inte din värmepump.
Vid installation av värmepump brukar installatören kolla upp de här flödena.

Det finns gränser för hur stort flöde som ett ventilationsrör kan släppa igenom utan att tryckfallet (energiförlusterna) blir för stora men det är bara att fråga där du köper rören och i min kåk är flödet 216m3/h så 125mm 0ch 100mm fungerar nog hos dig också. Långa ledningar och många böjar ökar tryckfallet och då kan det behövas grövre dimensioner. (Jag ska leta efter min kursbok i flödesdynamik)

Hoppas något ventilationsproffs kan kommentera mitt inlägg så att vi får facit.
 
Tack än en gång !

Dra spirorör är nog inte så knepigt..
Priset på byggsatsen som jag fått känns lite väl dyr kan jag tycka, pumpen
kommer att stå i klädvården och badrummet ligger vägg i vägg, det är bara köket som är en bit bort, så sträckan blir ju inte så lång..
så 11500:- är nog lite saftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.